woensdag 23 december 2015

Het afsluiten van een traject

Zo aan het eind van het jaar weer een aantal trajecten goed afgesloten. Het geeft een goed gevoel als cliënten na een tijdje vertellen dat het weer een stuk beter gaat. Dat ze weer verder kunnen en dat de klachten waar ze mee kwamen geheel of zo als volledig zijn verdwenen.

Kortdurende trajecten
Dat vind ik zo mooi aan counseling. Een kortdurende methodiek die constructief en goed werkt voor mensen met een tijdelijk probleem. Iets waar ze even door vastliepen, omdat de omstandigheden slecht waren of omdat ze teveel op hun bordje hadden gekregen.

Review maakt kwaliteit zichtbaar
Ik vraag mijn cliënten dan ook een korte review te schrijven zodat mensen die geïnteresseerd zijn in counseling maar mij verder niet kennen en niet weten wat ze er van mogen verwachten, een indruk krijgen van wat het is en hoe het werkt. Het blijft altijd wat lastig om psychische zaken zichtbaar te maken. Het is immers geen leuk kapsel wat je kan laten zien of een mooie set nieuwe nagels. Toch kan je wel vragen of iemand wilt aangeven hoe ze de counseling heeft ervaren. En dat is voor mij tevens een mooi evaluatie en feedback moment. Het evalueren doen we halverwege en aan het eind van een traject. En van de review van gisteren werd ik zelf ook weer heel blij:

"Meteen in de eerste sessie hebben we door de goede reflectie van Jolande al kwartjes op hun plaats kunnen laten vallen waardoor ik in heel korte tijd grote stappen heb kunnen maken. Super fijn om met Jolande te werken, ze geeft een veilig en vertrouwd gevoel waardoor je je helemaal bloot durft te geven en geen enkele terughoudendheid voelt."

Bedankt voor het vertrouwen! Denk ik dan. Het is een samenwerking van cliënt en therapeut, we doen het samen en uiteindelijk doet de cliënt het zelf.. die kwartjes laten vallen!

Geen opmerkingen: