dinsdag 10 november 2015

Een positieve relatie met je puber opbouwen

Vanavond trainingsdag twee van Positief Opvoeden voor Puberouders verzorgd samen met mijn collega trainer Saskia, vanuit het CJG Breda. Het thema voor vanavond was een positieve relatie met je puber opbouwen. Zo superbelangrijk in de puberteit om die verbinding te hebben en te houden. De ouders waren erg gemotiveerd om hier over na te denken en in gesprek te gaan.

Puberouder
De training is ontzettend leuk om te doen en ik ben helemaal blij dat ik deze nu eens voor puberouders mag geven. Ik had 'm al eerder gedaan voor ouders van het basisonderwijs maar omdat ik zelf pubermoeder ben vind ik het leuker om juist met andere puberouders in gesprek te gaan, opvoedtips uit te wisselen en met elkaar van gedachten te wisselen over wat wel en niet werkt in de puberteit. Het is als ouder vaak geen makkelijk fase waarin je met je kind doorheen moet zien te komen. Een stukje opvoedondersteuning is dan wel heel fijn, vooral als het in de vorm van een groepstraining gaat.

Theorie en praktijk
We hadden leuke gesprekken als het ging over onze ervaringen tot nog toe met onze pubers. Waar lopen we tegen aan? Hoe doen andere ouders het? Wat werkt wel en wat werkt niet? Welke alternatieven heb je? Wat is helpend om met je puber in contact te blijven in deze fase?

We hebben een kort filmpje gekeken over waardoor het komt dat pubers doen wat ze doen en hoe je daar als ouder het beste mee om kan gaan. Daarna een leuke oefening gedaan met gespreksvaardigheden. Hoe ga je nou het gesprek aan met je puber? Wat zijn de do's and don'ts? Hoeveel aandacht en tijd investeer je daarin? Wat kan je nog meer samen doen om wat quality time samen te hebben?

Het was een leuke en afwisselende avond waarin de ouders en wijzelf als trainers er veel plezier in hadden. 

Geen opmerkingen: