vrijdag 30 oktober 2015

We worden ouder..hoe ga je daar mee om?

Het filmpje is zo aandoenlijk en tegelijkertijd zo bijzonder emotioneel. Dit meisje beseft in een keer dat ze ouder wordt. Dat haar lieve schattige broertje ouder zal worden. Dat zij zelf dood zal gaan en dat haar broertje dadelijk niet meer een schattig baby'tje zal zijn maar elke dag een beetje dichter bij het opgroeien naar een man zal komen. Ze is er erg verdrietig over. Ze huilt dikke tranen bij dit besef. De gedachten die ze heeft over ouder worden kwellen haar diep. Ze lijdt er zichtbaar onder.. Toch moet ook zij, zo jong als ze nu is, leren en beseffen dat ons leven hier op aarde slechts een vergankelijk iets is. Dat alles tijdelijk is.. veranderlijk en nooit hetzelfde zal blijven. We worden onherroepelijk ouder en dat brengt voor en nadelen met zich mee. Dat kan je schrik aan jagen, verdriet en een gevoel van verlies als je niet wilt mee veranderen.. Het verzetten tegen wat onvermijdelijk is, doet je pijn. Uiteindelijk gaat het er niet om wat er om je heen gebeurt, wat er met jou gebeurt.. het gaat er om hoe je er over denkt, hoe je er mee omgaat en of je datgene kan accepteren wat er is zonder te vechten tegen wat er komt. Gezegend zijn zij die ouder worden.... gedoemd tevens ook.. ;)

2 opmerkingen:

Ben Luberti zei

Hoe ga ik om met ouder worden?
Ik verbaas me elke dag nog dat mijn jonge geest zich in dit steeds tragere lichaam zit en dat ik dus rustiger aan moet doen dan ik eigenlijk wil.

Jolande Rommens-Musquetier zei

Ja dat herken ik wel Ben. Ik voel me ook van binnen jonger dan dat ik er inmiddels van buiten uit zie en functioneer. Lastig is dat als je geest eigenlijk jong blijft terwijl je leeftijd en lichaam wel aan het tellen zijn.