zondag 18 oktober 2015

Infomarkt het Laar Tilburg

Gisteren stond ik op de infornatiemarkt van het servicecentrum "het Laar" in Tilburg. Het was een leuke ervaring om eens deel te nemen aan zo'n evenement. Ik had er een tafeltje waar ik mijn spulletjes op kwijt kon en waarvoor ik zelfs een infobord had laten maken. Ik ben nog niet zo ervaren met dit soort dingen maar dat je iets moet kunnen laten zien, is wel belangrijk. Maar hoe laat je nou zien dat je mensen helpt met psychosociale problemen?

Hoe laat je het zien? Voelen of horen?
Als je lekkere warme dekens verkoopt of een handmassage geeft dan kan je daar iets van laten zien of laten voelen. Hetgeen ik te bieden heb, is een goed gesprek, een helpend gesprek. Een gesprek wat inzichtgevend is als je je niet prettig voelt, of eenzaam of bang. Da's goed te doen maar niet iets wat je "even"op een informatiemarkt kan demonstreren.

Folders
Wat ik in ieder geval wel kon laten zien waren mijn nieuwe folders. Daar was ook best belangstelling voor. Veel mensen vinden ze mooi vanwege de kleuren en de waterlelie. Dat spreekt aan. Ik had speciaal folders gemaakt voor psychosociale begeleiding voor ouderen. Op die manier wordt het een beetje duidelijk wat ik doe en waarvoor je bij mij terecht kan.

Uitnodigen voor een gesprek
Ik had ook lekker snoepjes mee genomen want ik bied graag iets aan wat mensen leuk vinden en wat uitnodigt voor een praatje. Het enige wat me ontbrak was een banner. Daar kwam ik nou wel achter. Dus die ga ik maken. Het ontwerp heb ik al klaar en vind 'm geweldig. Zo benieuwd hoe dat er in het echt uit gaat zien! Hiernaast zie je het ontwerp.

Gesprekken en netwerken
Het was leuk om de bewoners, hun kinderen of familie te spreken. Te horen hoe ze leven daar, wat ze leuk vinden maar ook wat ze moeilijk vinden, hoe ze er over denken nu ze oud zijn. Waar ze tegen aan lopen en waar hun behoeften liggen.

Behoudens de gesprekken met de bewoners had ik ook leuke gesprekken met andere zorg en hulp aanbieders. Ik vind het interessant om te zien wat ze doen, hoe ze dat doen en waar we eventueel kunnen samenwerken of aan elkaar kunnen doorverwijzen. Je doet er altijd weer ideetjes van op en zij hebben vaak ook goede tips voor mij. Ik begin dit steeds leuker te vinden.. zeker naarmate je de mensen steeds beter leert kennen.

Het Laar
Kortom een geslaagde middag bij het Laar.. wat overigens een prachtige zorginstelling is. Toen ik daar voor het eerst binnenkwam, viel mijn mond een beetje open. Het leek wel een luxe cruiseship. Een soort van hotel.. sfeervol, ruim en mooi ingericht. Als ik later heel oud word, dan wil ik ook wel in zo'n servicecentrum wonen!


2 opmerkingen:

Aniëla zei

Nou Jolande je banner is inderdaad heel mooi geworden! Ik vond het ook heel leuk om jou bij Het Laar weer in real life te ontmoeten, tot de volgende keer weer.

Jolande Rommens-Musquetier zei

Ja zeker! Ik hoop snel tot een volgende keer :)