vrijdag 16 oktober 2015

EHBO bij paniekaanvallen en hyperventilatie

EHBO bij paniekaanvallen. 
Dit is het juiste ademritme.  
Als je vaak last hebt van paniekaanvallen dan is een deel van de angst te wijten aan verkeerd ademen. Door het verkeerd ademen wordt de balans tussen de verschillende stoffen in je bloed (ondermeer zuurstof en kooldioxide) verstoord.

Hyperventilatiesyndroom
Het hyperventilatiesyndroom ontstaat meestal door een verkeerde ademhaling (vaak te diep of te snel).  Deze verkeerde ademhaling ontstaat vaak onbewust door ondermeer stress, angst of nervositeit.

Vertraagde prikkel
Door deze verkeerde manier van ademhalen adem je teveel koolstofdioxide uit wat tot gevolg heeft dat de zuurgraad in het bloed stijgt. Hierdoor krijg je het benauwd omdat dit de ademhalingsprikkel vertraagd.

Teveel zuurstof
Daarbij is er teveel zuurstof in je bloed en dit geeft ook een benauwd gevoel. Deze verkeerde balans in het bloed veroorzaakt vervelende klachten in je lichaam zoals hartkloppingen, benauwdheid, tintelingen, droge mond, pijn op de borst en duizeligheid.

Deze vervelende fysieke gewaarwordingen verergeren dan weer de stress en angst klachten omdat je denkt dat er iets heel erg mis is met je lichaam en dat je misschien wel dood gaat (aan een hartaanval ofzo) omdat je het zo benauwd hebt, pijn of tintelingen hebt of omdat je hart heel vreemd doet.

Geen zakje
In tegenstelling tot wat vaak beweerd wordt is het niet zo handig om in een zakje te blazen want hiermee krijg je niet of nauwelijks meer CO2 terug in je bloedbaan. Experimenteel onderzoek heeft dit inmiddels ook bewezen dat het nauwelijks beter werkt dan een placebo. Daarbij werkt het angst door benauwdheid verder in de hand.

Bewegen
Beter is het om te bewegen waardoor je wel meer CO2 in je bloedbaan brengt (via de aerobe dissimilatie). Bewegen geeft ook afleiding waardoor je minder gaat letten op je ademhaling en reduceert stress door dat je je spanningen kwijt kan raken door beweging.

Stress reductie kan je doen door betere beheersing van de ademhaling : 3 sec inademen en 6 seconden uitademen, aanraken/friemelen/hand vasthouden, bewegen (ijsberen/lopen en geluid maken via de stembanden).

Voorlezen, zingen of bidden
Wat ook erg goed helpt bij hyperventilatie is voorlezen of hardop lezen. Hierdoor krijg je automatisch een betere ademhaling omdat je hiermee korter inademt en langer uitademt terwijl je spreekt. Ook leidt het weer af waardoor de focus niet de negatieve stresscirkel van de verkeerde ademhaling in stand houdt of verergert.

Geen opmerkingen: