zondag 6 september 2015

Therapie met dieren, een hond als lichtpuntje bij ouderen en zieken

Toekomstige therapiehond?
Je ziet het steeds vaker en ik vind het mooi... Het onderstaand filmpje spreekt me enorm aan omdat ik zelf dol op honden ben. Wat zou ik graag als therapeut ook met honden werken bij ouderen en bij kinderen bijvoorbeeld.

Dieren, met name de aaibare dieren, maken in mensen vaak zachte gevoelens los. Dieren zijn onbevooroordeeld in wie ze hun warmte en liefde geven. Ze vinden mensen onvoorwaardelijk lief en ze lijken mensen en kinderen vaak bijzonder goed aan te voelen.

In het onderstaande filmpje wordt verteld dat dit hondje feilloos aanvoelt wie troost, warmte en affectie nodig heeft. Ze weet tevens wie op het punt staat om te overlijden en nog even een laatste knuffel kan gebruiken. Dat is zo bijzonder aan dieren.. met name honden en in mindere mate katten, zijn hier heel gevoelig voor en willen mensen dan graag hun troost en liefde aanbieden.

Zelf ben ik dol op dieren. We hebben twee katten en een hond en alles wat we hier de afgelopen jaren hebben gehad kwam uit een opvang of een asiel of heeft zelf de weg naar ons huis weten te vinden en is nooit meer weg gegaan. Onze huidige hond is een liefdevol dier wat uit Roemenië komt. Ze is als pupje achtergelaten maar ondanks die nare ervaringen en het hele adoptieproces naar Nederland is het een fantastisch beestje. Ik ben met haar aan het trainen op de "gehoorzame huishond" training van de Dierenbescherming want ze is nu een pup van 10 maanden. Ze is erg leergierig en heel vriendelijk. Soms droom ik er stiekem wel eens van dat ik van haar een hulphond zou kunnen maken zoals in het filmpje.

Niet om haar rond te laten rennen in een bejaardentehuis maar wel dat ik haar mee zou kunnen nemen bij een counselingsgesprek als het gepast zou zijn. Met name bij cliënten die zelf ook van dieren houden maar door de omstandigheden ze niet (meer) kunnen houden zoals ouderen of senioren. Dat zou een positief gevoel kunnen geven en hun dag zeer waarschijnlijk een tintje lichter en de therapie wat leuker maken!

Ik blijf er van dromen en hoop dat Mila, zo heet onze hond, misschien een keertje ingezet kan worden in zo'n situatie. Nu moet Mila nog eerst veel leren en nog een beetje van haar angst voor vreemden verlost worden. We hebben samen al veel overwonnen maar ze is nog wat schrikkerig als mensen in een keer hun hand naar haar uitsteken en haar willen aaien. Qua voorzichtigheid en behoedzaamheid is ze zeer geschikt.. ze zal niemand kwaad doen want ze is heel vriendelijk en soms zelfs wat terughoudend maar het moet voor haar natuurlijk ook leuk zijn.

Het hondje in onderstaand filmpje vindt het geweldig. Dat zie je zo. Die heeft haar passie gevonden als onofficiële hulphond in een verzorgingstehuis. Leuk hoe dit zich spontaan ontwikkeld heeft en met hoeveel plezier baas, hond en cliënten genieten van elkaars aanwezigheid. Een win/win/win situatie!

Geen opmerkingen: