vrijdag 18 september 2015

Stop huiselijk geweld!

Ronduit schokkend zijn deze geluidsopnamen als het gaat over de huiselijk geweld situatie die ontstaan is bij de immer zich positief voordoende Emile Ratelband. Er is te horen hoe erg de kwetsende opmerkingen zijn, hoe zeer de kinderen worden geïndoctrineerd door hun vader over hun moeder.

Het is schokkend te horen hoe Emile zijn vrouw slaat en schopt en dan ook nog in het bijzijn van de kinderen. Dat moet traumatisch voor een kind zijn als je vader zo met je moeder omgaat, als je er tussen staat als kind. Als je zulke dingen over je moeder te horen krijgt. Er is in ieder geval weinig positiefs aan.

Het raakt mij deze banden. Het doet me wat als ik hoor hoe Moon en de kinderen behandeld worden. Hoe dominant en agressief Emile tegen hen praat en hen benaderd. Ik vind het ontzettend moedig dat Moon hiermee naar buiten komt. Dat moet niet makkelijk geweest zijn voor haar na alle kritiek die ze al te verduren heeft gehad. Het is zo ontzettend moeilijk om uit een situatie van huiselijk geweld te stappen en voor jezelf op te komen, het risico te nemen op nog meer geweld en de angst voor wat er wellicht nog gaat gebeuren na een scheiding..

Ik wilde deze blog persé schrijven.. om alle mensen en kinderen een hart onder de riem te steken. Dat er een ander leven op je wacht.. na het huiselijk geweld. Dat het belangrijk is dat je voor jezelf op blijft komen en dat je jezelf en je kinderen de moeite waard gaat vinden om alle risico's en angsten te overwinnen die nodig zijn om je leven te verbeteren. 

Geen opmerkingen: