zondag 20 september 2015

Slapeloosheid? Moeilijk inslapen? Probeer dit eens..

Het valt soms niet mee om lekker diep te slapen, je te ontspannen. Vooral niet als je een drukke dag of avond hebt gehad, stress ervaart of je niet lekker voelt. Als slapen dan niet lukt dan heb je hier misschien wat tips die je kan proberen.

Geen beeldscherm
Bij slapeloze nachten is het af te raden om met een oplichtend beeldscherm te gaan lezen in de nacht. Het werkt verstorend op je hersenen dit licht. Je hersenen maken onder invloed van donkerte het hormoon melatonine aan waardoor je slaperig wordt. Echter met licht in je ogen blijft de aanmaak van dit hormoon achter waardoor je minder goed kan inslapen.

Rustgevende dingen
Probeer geen koffie of cafeïne houdende drankjes te drinken als je moeilijk slaapt. Dit werkt opwekkend in de hersenen. Ook suikerproducten kunnen een opwekkend effect hebben. Gebruik liever een kruidenthee met kalmerende kruiden zoals kamille, valeriaan of hop. Lavendelolie is ook helpend. Een druppeltje of twee op een zakdoekje naast je op het nachtkastje kalmeert het zenuwstelsel.

Afschrijven
Zit je ergens echt heel erg mee in je maag, schrijf het dan van je af. Schrijf het op zodat het woorden krijgt, geuit wordt en uit je hoofd komt. Vaak helpt het om het beter los te laten als je het opgeschreven hebt. Je kan het dan laten voor wat het is en morgen weer oppakken als je dat zou willen.

Sluit je dag goed af
Een afsluitingsritueel elke dag helpt ook om goed te slapen. Als je je activiteiten af bouwt op de avond waarin je een vast patroon volgt, dan weet je lichaam en geest ook dat het slaaptijd wordt. Doe geen dingen meer waar je onrustig van wordt. Wandel nog een blokje om met de hond om even alles van je af te laten glijden, neem een warme douche voor het slapen gaan of smeer je lekker in met bodylotion en geniet van je favoriete geur terwijl je in bed ligt.

Slaapkamer
De slaapkamer dient ingericht te zijn om te slapen. Rustgevende kleuren en omgeving zijn hierin helpend. Een rustige plek in huis waar je niet makkelijk gestoord kan worden. Schone lakens, een koel of juist warm bed waar je je behaaglijk voelt. Een raam open voor wat frisse lucht? Een plafondventilator voor een hete zomernacht? Of misschien wel in je dikke pyjama omdat je dat fijn vindt. Maak het jezelf prettig en comfortabel.

Wekker
Als je zo'n oplichtende digitale wekker hebt en je ziet alle uren telkens weer voorbij komen, draai die wekker dan om. Als je alarm aan staat dan word je heus wel wakker. Het telkens weer op de klok kijken wekt vaak onrust op. Het is meer ontspannen om de klok te laten voor wat het is en je daar in ieder geval niet meer druk over te maken.

Ontspanningsoefeningen
Er zijn op internet en youtube heel veel fijne meditaties, reiki muziek of andere ontspanningsoefeningen te vinden. Gebruik die voor je bedtijdritueel of pas ze toe als je wakker ligt. Doe een bodyscan of ademhalingsoefening met buikademhaling. Deze oefeningen kan je op je telefoon of mp3 speler zetten. Je kan ze downloaden via een youtube converter.

Droomverhaal
Of doe een visualisatie waarin je een droomverhaal maakt waarin je de hoofdrol speelt en je allemaal fijne dingen meemaakt. Het bedenken van je favoriete droomverhaal maakt dat je ontspannen wordt en aan leuke dingen denkt i.p.v. te piekeren over het niet slapen of de dag van morgen. Slaap je niet dan heb je tenminste wel lekker kunnen ontspannen, dat is ook wat waard.

Lezen of muziek luisteren
Zelf helpt mij lezen van een boek of luisteren van muziek als ik moeilijk kan slapen. Het is trouwens bij mij meer de andere kant uitgeslagen.. als ik nu een boek wil lezen of ik ga rustige muziek luisteren, loop ik het risico dat ik in slaap val, zelfs als ik dit niet wil.




Ik luister graag naar dit soort muziek. Met dit nummer kom je al een aardig stuk nacht door.. en het brengt je hersenen in de meer ontspannen Delta hersengolf staat. De Delta golven die in je hersenen ontstaan maken dat je diepere ontspanning bereikt en rustiger kan slapen. 

Geen opmerkingen: