woensdag 12 augustus 2015

Van "vinden ze me wel aardig" naar "vind ik ze wel aardig"

Wat een herkenbare quote.. Naarmate ik ouder word, verander ik en ik merk dat dit een van de veranderingen is die ik heb doorgemaakt.

Waar ik vroeger onzeker kon zijn over mijn uiterlijk, over mijn manier van doen, over wat ik zei of vertelde daar kan ik tegenwoordig niet meer zo mee zitten. Ik ben nu zelfverzekerder. Ik heb meer een houding van: "dit ben ik!" en ik vind dat ik er mag zijn zoals ik ben. Het is prima zo.

Ik maak me niet meer druk over het feit of iemand mij nu wel of niet aardig vind en het grappige is, dat sinds ik dat niet meer doe, ik zelf ook veel relaxter ben. En nu ik relaxter ben, ben ik vanzelf aangenamer in gezelschap want ik maak me niet meer druk over alles. Het is een vicieuze cirkel maar dan een goede vicieuze cirkel. Een opwaartse.. een "dit ben ik cirkel... " die het makkelijker maakt in je leven.

Ik ben zuiniger op mezelf geworden. Waar ik voorheen altijd voor iedereen mijn stinkende best deed om alles zo perfect mogelijk te doen, daar permitteer ik mezelf wat meer rust en ik mag ook fouten maken. Ik hoef niet zo perfect meer te zijn want het maakt me immers niet meer zoveel uit wat een ander daar van vindt. Ik ben tenslotte ook maar een mens en waar gewerkt wordt, vallen spaanders. Het maakt mij relaxter als ik mezelf de ruimte geef om fouten te mogen maken.. en vanzelf maak ik er dan minder. Immers van die fouten die ik maak, leer ik heel veel en ik verbeter mezelf voortdurend. Ik durf ze toe te geven en ik durf mezelf onder ogen te komen en te verbeteren i.p.v. dat ik me er tegen verzet, ze ontken of weg moffel.. daar leer ik immers niets van anders dan dat ik mezelf moet verbergen in al mijn menselijkheid.

En tegenwoordig kan ik meer voor mezelf kiezen. Als ik nu ergens kom of met iemand samen moet werken waar ik me niet goed bij voel, dan durf ik voor mezelf te kiezen. Mijn grenzen duidelijk aan te geven, te zeggen wat ik wel en niet fijn vind. Ik durf ook gerust ergens nu STOP tegen te zeggen. Een grens te trekken en te zeggen: "dit accepteer ik niet" of "hier ga ik niet mee door op deze manier". En als ik me ergens niet goed bij voel, dan laat ik het liggen bij waar het vandaan kwam en ga ik op zoek naar wat wel goed voelt.

Relaxed dus... een van de voordelen van levenservaring op doen, ouder en wijzer worden..En van jezelf houden.

Geen opmerkingen: