maandag 24 augustus 2015

Positieve gedachtes maken om uit negatief denken te komen

Soms zit je met je hoofd in een negatieve denkspiraal. Kom je maar niet af van je piekergedachten. Zo moeilijk om dan je zinnen te verzetten om op andere gedachten te komen.

Stop met vechten
Toch zijn er wel handigheidjes en tips voor. Een tip is om te stoppen met er tegen vechten. Ergens tegen vechten betekent dat je er nog steeds aan denkt. Dat je er voortdurend mee bezig bent om het te bestrijden. De focus van je denken, zit weer met hetgeen je nou juist niet mee bezig wilt zijn. Dus stop met vechten...

Maar wat dan wel?
Het begint met acceptatie en het veranderen van de focus. Dat wat je wel wilt. Je wilt positieve gedachten, neem ik aan. Anders was je dit blogje vast niet gaan lezen. Positieve gedachten komen niet altijd zomaar spontaan op zetten. Misschien word jij pas vrolijk als de zon schijnt of als je net iets lekkers hebt gegeten. Dat is wel wat lastiger als het dagenlang regent of als je langzaam wat overgewicht begint te krijgen omdat je de laatste tijd niet zo lekker in je vel zat.

Positieve kwaliteiten alfabet
Ik heb hier een leuke oefening voor je om je zinnen te verzetten. Ik noem het de positieve kwaliteiten oefening. Het is een alfabet oefening waarbij je begint met A en eindigt met Z. Iedereen die ouder is dan 8 kent het alfabet wel, dus erg moeilijk moet het niet zijn. Je begint met de letter A en bedenkt een positieve kwaliteit. Eentje die je hebt of die je graag zou willen hebben. Ik denk bij A bijvoorbeeld aan Acceptatie. Voor mij is acceptatie belangrijk als je ergens mee aan de slag wilt gaan.

Dan ga je naar B... C... etc. En elke keer verzin je een positief woord met die letter waar je dan bent. Je zult merken dat je "denken" in beslag genomen wordt door deze oefening. Je krijgt zoals dat heet een andere mindset, een andere focus. Denken aan positieve en helpende dingen geeft ook een ander gevoel, een andere energie dan denken aan negatieve dingen.

Nou ben ik wel heel benieuwd hoe je positief alfabet er uit ziet. Je mag het hieronder in de reacties beschrijven als je dat wilt.

Ik heb mijn eigen alfabet gemaakt.

1 opmerking:

Gaby vd Veen zei

Wat mooi bedacht dit alfabet geweldig!