maandag 29 juni 2015

Wanneer heb je teveel angst?


Iemand vroeg laatst "wanneer heb je teveel angst?" Goede vraag.. wanneer is iets teveel? Wanneer heb je nou hulp nodig of niet? Mensen vragen het mij wel eens "vind je dat ik psychische hulp nodig heb?". Ik moet ze het antwoord schuldig blijven want wanneer is dat aan mij om te bepalen? Ik kan iemands angst niet voelen op zo'n moment. Ik weet niet hoe erg iemand er onder lijdt? Hoe zwaar iemand het dan heeft?

Teveel angst
De vuistregel die je aan kan houden is de volgende:
Je hebt teveel angst als het je leven gaat beheersen. Als het je belemmert bij je dagelijkse bezigheden. Als je niet meer kan doen wat je wilt doen omdat je altijd overal bang voor bent, beren op de weg ziet of rampen in je hoofd al ziet gebeuren. Dan is het teveel.. dan is psychische hulp wel handig.

Ben ik depressief?
Hetzelfde geldt voor depressieve gevoelens. "Denk je dat ik depressief ben?" Mijn wedervragen zijn dan "hoe vaak ben je somber? Denk je wel eens aan zelfdoding? Ben je erg verdrietig, wanhopig of lig je urenlang doelloos naar plafond te staren? Hoe vaak kan je nog van iets genieten? Doe je de dingen die je wil doen of heb je er geen energie meer voor? Hoe gaat het met slapen?"

Kwaliteit van Leven
Mensen kunnen dan zelf heel goed bepalen of ze eigenlijk hulp nodig hebben of niet. Als de kwaliteit van leven flink onder druk komt te staan door gevoelens van angst, somberheid, uitzichtloosheid, onrust, spanningen, wanhoop of verdriet dan wordt het tijd voor wat psychische hulp en begeleiding.

Wat helpt mij?
Is dan de volgende vraag... Dat is helpend omdat je er eens eindelijk met iemand over kan praten. Iemand die er verstand van heeft, die je de juiste vragen stelt. Iemand die je inzicht geeft in je problematiek en die je helpt met ordenen en structureren van je verhaal en dat wat je hebt meegemaakt. Iemand die met je mee kijkt naar wat je moeilijk vindt en helpt om daar oplossingen voor te bedenken. Iemand die je handvatten en tooltjes geeft om je angst, depressie of stress te verminderen zodat ook jij weer verder kan met leven i.p.v. met je zorgen maken.

Is dat helpend genoeg voor jou? Zo ja.. dan neem gerust vandaag nog contact op.  

2 opmerkingen:

Marga (http://marga-detweedehelft.blogspot.com) zei

Volgens mij ben je als je jezelf de vraag stelt of je hulp nodig hebt al aan de late kant. Ik denk dat het in deze maatschappij voor iedereen gezond is om je eens een tijdje te laten coachen. De vraag of je leeft of wordt geleefd iedereen zich wel mag stellen, zou een hoop leed besparen en hoeft het niet tot burn out en aanverwanten te komen. Investeren in jezelf, altijd de moeite waard.

Jolande Rommens-Musquetier zei

Daar heb je wel een punt Marga. Soms ben je dan al te laat en heb je het al te lang zo laten gaan. Een stukje coaching voordat het te laat is, voordat je een paniekstoornis hebt of voordat je een depressie of burn-out hebt, kan inderdaad een hoop leed voorkomen.