donderdag 4 juni 2015

Cirkel van invloed



Regelmatig kom ik mensen tegen die vinden dat een ander moet veranderen omdat zij er last van hebben. Of ze zeggen dat de ander dat niet had mogen zeggen of mogen doen en dan vragen ze mij of ik hen kan helpen dat te veranderen.

Lastige klus... een ander veranderen... dat gaat niet lukken.. Ik kan als counselor of als mediator namelijk niemand anders veranderen. Ik kan enkel helpen bij het veranderen van degene die bij mij komt. Immers heb ik daar een gesprek mee en kan ik vragen stellen over het hoe en waardoor iets zo komt. Hoe het voelt en welke gedachten er aan ten grondslag liggen. De ander waar ze last van hebben, zit niet bij mij in het gesprek. Daar kan ik weinig mee..tenzij we mediation doen natuurlijk. Dan weer wel..

Praten over anderen, aangeven dat anderen het helemaal verkeerd doen, dat is lekker om even te spuien, om de boosheid en het verdriet er over, los te laten.. en die emoties en gevoelens er over ruimte te geven om er te zijn maar de ander daarmee veranderen is niet mogelijk.

Je kan niemand anders echt veranderen, dat valt namelijk buiten je cirkel van invloed. De cirkel van invloed is dat waar je invloed op hebt, waar je zelf zeggenschap en regie over hebt en doorgaans ben je dat alleen zelf.  Het reikt tot aan je partner, je familie (als dat al zo is), je kinderen misschien.. en je huisdieren. Wellicht nog wat collega's of medewerkers als je een leidinggevende bent maar dan houdt het ver op. Je kan ze niet veranderen maar je hebt er wel invloed op. Je kan je concurrenten proberen te beïnvloeden of je ex... maar dat wordt toch al lastiger want die liggen weer verder weg van jouw cirkel van invloed.

Daarbij komt er ook zoiets als motivatie of drijfveren om de hoek kijken. Hoe gemotiveerd is iemand om te veranderen? Wil die persoon wel veranderen? Kan die persoon wel veranderen? Je kan immers niet verwachten van iemand die introvert is dat hij je voortaan spontaan gaat vertellen wat hij allemaal meegemaakt heeft, hoe dat voelde en wat de gedachten daarbij waren. Willen en kunnen dienen bij de persoon geactiveerd zijn en mogelijk te zijn.

De enige die echt kan veranderen dat ben je zelf en vaak is dat al moeilijk genoeg, je zelf veranderen. Veranderen willen we liever niet. Verandering is eng, moeilijk en pijnlijk soms.. hard werken.. kan je nagaan wat je van die ander verlangt als deze dat enkel voor jou zou moeten doen. Daar is meer voor nodig...

Wil je graag hulp bij vastgelopen relaties, problemen met je pubers, partner of collega's of weet je zelf even niet meer hoe je verder moet, vraag dan counseling aan. Dit kan ook online bij Minerva Counseling! Vul hiernaast het contactformulier, leg je vraag voor en we kijken samen naar hoe je met jouw situatie, het beste om kan gaan.

Geen opmerkingen: