woensdag 20 mei 2015

Piekerkwartier als piekerpauze


Heb jij last van piekeren? Tob jij vaak over dingen die je nog moet doen of zaken die op je af komen? Vind je het zo moeilijk om te stoppen met twijfelen of je iets wel of niet zal gaan doen? Zo ja...lees dan verder.. Zo nee, dan is dit blogje voor jou overbodige info.

Zo dan.. daar moest je gelijk alweer een keuze maken. Kennelijk heb je gekozen om verder te lezen en ben je daar goed uitgekomen. Wat gaf de doorslag?  Nieuwsgierigheid? Misschien wel de wil om er iets in te veranderen? Of om te kijken wat er verder nog over vermeld werd waar je iets mee kan?

Piekeren is kringetjes draaien in je denken. We hebben een waakbewustzijn en een onderbewuste. We leven, als we wakker zijn, in ons waakbewustzijn. We denken bewust na over dingen die ons bezig houden, over beslissingen die we moeten nemen en hoe we iets willen gaan aanpakken of gaan doen.

Ons onderbewuste stuurt echter 95% van ons dagelijks denken en doen aan, waar we totaal geen weet van hebben. Hoe jij tot bepaalde keuzen komt gebeurt vaak lang niet zo bewust als je denkt en ook hoe je iets doet gaat niet altijd even bewust. Je hoeft niet meer bewust te schakelen of in je spiegels te kijken als je al langer een rijbewijs hebt en auto rijdt. Dat gebeurt onbewust. Je wordt pas alert en gaat pas echt volledig in je waakbewustzijn zitten als er plotseling iets gevaarlijks gebeurt, een file die opdoemt of een auto die je wilt inhalen.

Als je al langer een typdiploma hebt of je kan goed typen dan typ je via je onderbewuste. Ga je bewust nadenken in je waakbewustzijn over waar je vingers moeten komen voor de "r" en voor de "m" dan heb je een probleem.

Bewust een beker water drinken, hoe je hand naar het kopje reikt, de greep vast pakt, de beker voorzichtig en rechtop naar je mond brengt, zijn allemaal onbewuste handelingen. Zelf het in je mond nemen van het water en het doorslikken gebeurt vaak onbewust. We denken er niet meer bij na hoe dat moet of wat je moet doen om een beker water te drinken.

Wat anders wordt het als je gaat piekeren. Dan ben je voortdurend in je waakbewustzijn bezig om van alles te regisseren, te volbrengen. Je bent bezig met risico inschatting, ziet het ene rampscenario na het andere misschien wel in je hoofd zich voltrekken. Je blijft maar kijken naar gevaren en wat er allemaal fout gaat of fout zou kunnen gaan. Je twijfelt vooral aan jezelf en vindt jezelf misschien wel een kluns of erger.. Je probeert voortdurend in te schatten hoe anderen zullen reageren, wat ze van je gaan vinden of hoe ze over je denken en wilt hier zo goed mogelijk voor de dag komen.. Kortom piekeren kan een dagtaak zijn. Heel vermoeiend.. kost enorm veel energie.

Hoe stop je dat? Hierboven zie je in de afbeelding een korte instructie. Neem jezelf voor om nog maar een kwartier per dag eens stevig te piekeren. Neem hier dan ook echt de tijd voor en plan dat piekerkwartier met jezelf. Je kan dan ongestoord alle remmen losgooien en al je twijfels, angsten, fouten en overwegingen er in meenemen. De rest van de dag mag je echter niet meer piekeren. Doe je het toch dan en je merkt het van jezelf dan zeg je onmiddellijk STOP tegen jezelf en schrijft evt. op waar je over aan het piekeren was zodat je dit in je piekerkwartier kan meenemen.

Op die manier maak je je waakbewustzijn vrij voor het denkwerk wat wel nuttig en nodig is en je bereid je onderbewuste alvast voor (onbewust) op het piekerkwartier. Wat je namelijk terug in je onderbewuste zet als opdracht (het opschrijven en meenemen naar het piekerkwartier) gaat daar onbewust nog wel door in het verwerken van de informatievraag. Je merkt er alleen niets meer van in je waakbewustzijn dan misschien een lichte onrust. Je hebt dan kans dat als je piekerkwartier aanbreekt en je je onderbewuste de vrije ruimte geeft voor de piekerproblemen dat er sneller een antwoord komt waar je wat mee kan vanuit jezelf. Scheelt je weer uren piekeren.

Je kan op die manier slim gebruik maken van de 95% capaciteit van je onderbewuste. Er een nachtje over slapen, een paar uur niet aan denken en iets anders gaan doen, doet wonderen als het gaat over oplossingsgericht denken.

Lukt het echt niet om van je piekergedrag af te komen, vraag dan counseling aan via de contactknop. Kennelijk zit er dan meer onder dan enkel piekergedrag.

Geen opmerkingen: