vrijdag 1 mei 2015

Angst voor spinnen

Ken je dat? Je zit lekker in de huiskamer met je laptop of een goed boek.. of je kijkt tv.. en dan rent er in een keer zo'n grote zwarte griezel over de vloer.. brrrr

Ik ben geen held met spinnen en ander kruipend, vliegend ongedierte. Met name insecten vind ik creepy maar ik heb wel geleerd om ze te vangen of onschadelijk te maken, al dan niet met een potje, glas of pantoffel.

Dan ben ik zelfs nog zo diervriendelijk dat ik een nuttige spin, vang... en netjes buiten zet. Hommels die onverhoeds binnen zijn gekomen, wil ik ook nog wel redden, evenals bijen, wespen (bah geeft zo'n rommel als je ze plat slaat) en andere grotere insecten.

Mieren en muggen kunnen bij op een ferme tik rekenen en daarna een streek van een geparfumeerd schoonmaakdoekje die in de kliko verdwijnt. In al die gevallen, heb ik de regie. Ik weet wat ik doe, ik ben bekwaam.. ik kan ze aan en maak ze onschadelijk of in ieder geval, ik hou ze uit de buurt.

Wat ik echter pas echt unheimisch vind, is als ik de spin niet meer kan vinden.. of weet dat er niet een maar zeer waarschijnlijk twee zitten. Een spin komt zelden alleen, heb ik gemerkt. Vooral in de herfst en winter als het koud wordt buiten, komen ze naar binnen voor een warm plekje om te overwinteren ofzo?

De spin die niet te vinden is.. die zich stiekem verstopt achter de verwarming of onder het bankstel.. brrr.. daar gruw ik van. Ik krijg er rillingen van als ik er aan denk.. Er valt mee te leven, ik heb geen fobie maar het voelt toch niet prettig..ook al is mijn angst niet alles overheersend. Het liefst had ik dat het me volkomen koud liet maar zover ben ik nog niet. Gripverlies.. zeggen ze.. dat is het probleem.. ik heb geen regie als de spin niet te vinden is.. de spin heeft dan vrij spel en ik griezel nog even verder..

Geen opmerkingen: