woensdag 22 april 2015

Waarom vertrouwen de moeite waard is



Vertrouwen.. een van de basiservaringen van een mens, van een baby die geboren wordt. Kan ik er op vertrouwen dat er voor mij gezorgd word? Dat er iemand voor mij is waar ik mag zijn wie ik ben? Dat ik warmte, troost en geborgenheid kan vinden bij je als ik dat nodig heb en dat je mij voedt en te drinken geeft?

Als het mis gaat met vertrouwen in de jeugd dan noemen we dat een verstoorde hechting. Het kan mis gaan omdat je geen liefde, warmte of geborgenheid kreeg. Omdat je een onzeker bestaan leidde want je moeder was er niet altijd voor jou. Het kan ook zijn dat je pijn gedaan bent, dat je niet gewenst was of dat je vaak werd afgewezen. Dan gaat het mis met vertrouwen. Je groeit op met de ervaring dat mensen niet te vertrouwen zijn, dat ze je laten vallen als het zo uit komt. Dat vertrouwen alleen geldt als het gaat om op jezelf te vertrouwen.. en zelfs misschien dat niet eens.. want zelfvertrouwen loopt parallel aan vertrouwen hebben in anderen.

Als je geen veiligheid gekend hebt, dan durf je vaak dingen niet zo goed. Immers betekende iets uitproberen of experimenteren met nieuw gedrag, vaak een afwijzing of pijn. Je leerde dat het niet goed was om iets nieuws te doen. Of je kreeg misschien vaak te horen dat je er niet goed in was, er maar beter niet had kunnen zijn of dat je een lastpost was met je drukke gedrag. Zelfvertrouwen groeit niet van afwijzing of verwijten. Toen niet.. en nu nog steeds niet.

Zodra je in nieuwe relaties of vriendschappen maar een signaal oppikt dat het niet goed zit, raak je ongerust. Kan je gaan piekeren en mis je het vertrouwen in de relatie, de vriendschap of in de toekomst. Het gemis van basis vertrouwen dringt diep door in de psyche en slijt sporen in denken, gevoel en gedrag. Actie = reactie en als je weinig vertrouwen hebt dan zal je ook anders reageren dan iemand die zelfverzekerd en vol vertrouwen is, naar anderen toe.

Het filmpje hierboven gaat over vertrouwen hebben in elkaar. De partners zijn perfect op elkaar ingespeeld en laten zien wat vertrouwen in elkaar doet. Hoe het ook kan.. samen een eenheid vormen, op elkaar letterlijk kunnen bouwen, weten dat die ander je niet zal laten vallen. Samen sterk zijn en een topprestatie leveren.. willen we dat niet allemaal?

Minerva Counseling biedt begeleiding in herstel van vertrouwen en zelfvertrouwen. Vraag vandaag nog counseling aan en werk aan een betere toekomst voor jezelf. Vul het formulier hiernaast in met je hulpvraag en ik neem contact met je op voor een afspraak.

Geen opmerkingen: