dinsdag 28 april 2015

Slapeloosheid, niet kunnen slapen... wat doe je?

Slapeloosheid, een veelvoorkomend probleem, met name bij volwassenen. Als je niet goed kan inslapen, of wel inslaapt maar midden in de nacht wakker wordt en vervolgens niet meer kan doorslapen. Moeders en vaders hebben er regelmatig last van.. vooral als ze vroeg op moeten voor de kids of voor werk...

Wat doe je dan?
Wat de meeste mensen die lijden aan slapeloosheid doen, is gaan zitten kijken naar de wekker. Helpt dat? ... Nee... het maakt het probleem vaak alleen maar erger.

Als je je druk gaat maken in je denken, over hoeveel uur je nog kan slapen, terwijl je wakker ligt, dan activeer je het denken. Je krijgt stress. Dat maakt weer hormoontjes aan die stressreacties geven zoals snellere hartslag, verhoogde ademhaling.. dat maakt dan weer onrustig want je wordt steeds alerter, steeds meer wakker .. en dat wou je nou juist niet!! Potverdr*^&%$# .. Enfin.. je ligt uren wakker.

Maar wat dan wel?
Als je makkelijk gaat denken, tobben en piekeren, dan zeg heel resoluut STOP tegen jezelf. Schrijf evt. datgene op waar je je druk over maakt en neem je voor om er later eens naar te kijken als je lekker uitgeslapen bent. Piekeren er over in de nacht lost het probleem niet op.

Je kan een bodyscan ontspanningsoefening gaan doen. Door te focussen op delen van je lichaam, leid je jezelf af van het gefrustreerde denken dat enkel stresshormonen aanmaakt. Je spant ze aan en ontspant ze telkens weer. Te beginnen met je tenen en zo werk je langzaam omhoog naar je kruin en elke keer span je een spiergroep aan en ontspant deze weer. Je kuiten, kniespieren, je bovenbenen, bilspieren, buikspieren etc.

Haal een paar keer diep adem en adem langzamer uit dan dat je aan tijd inademt. Dit activeert het autonome deel van het zenuwstelsel dat voor ontspanning zorgt. Een rustige focus op diepere ademhaling, werkt ontspannend. Evt. kan je dit met rustgevende muziek doen.

Doe een fantasie oefening. Maak je eigen droom. Visualiseer dat je op je favoriete plekje bent. Dat kan het strand zijn of een mooie plek in het bos, of zomaar iets magisch of moois wat jij alleen bedacht hebt voor jezelf (als bijzondere tovenaar in een Harry Potter film ofzo). Bedenk een mooie verhaallijn waar jij de hoofdrol speelt en maak je dromen waar .. Waar zou je nog op vakantie willen zijn? Hoe ziet het er daar uit? Wat doe je dan? Met wie ben je daar?

En nog een laatste tip.. hou het donker, zorg dat er niet teveel licht in je ogen kan schijnen zodat je niet nog meer wakker wordt. Blijf je toch maar op die wekker kijken.. draai 'm dan om. Dan kan je daar tenminste niet meer over piekeren of tobben en is je aandacht niet meer bij de uren die je nog hebt of tekort komt..

Welterusten xxx

Geen opmerkingen: