zaterdag 25 april 2015

Ik heb het recht om... jij hebt het recht om...



Soms hebben we niet door dat wat we zelf willen, dat we dat ook een ander moeten gunnen. Of andersom.. dat als we het normaal vinden voor een ander, dat het dan ook normaal voor jezelf is.

Regelmatig heb ik cliƫnten die er hele sterke overtuigingen op na houden. Overtuigingen over hoe iets zou moeten zijn of niet moet zijn (ik moet mijn eigen weg kunnen gaan.. jij moet je eigen weg kunnen gaan). Overtuigingen over wat fout is of wat goed is aan wat ze zelf doen of wat een ander doet of zou moeten doen. Ook overtuigingen over zichzelf, over welke rechten je hebt (ik mag boos worden.. jij mag boos worden).

Vaak zie ik dan dat we niet altijd dezelfde normen hanteren voor anderen als die we voor ons zelf hanteren. De ene keer zijn we strenger voor anderen dan voor onszelf. Zelf verbied ik mijn kinderen stiekem te snoepen maar ik wil zelf nog wel eens stiekem een zakje kaneelstokjes verstoppen in mijn laptop tas om die ongemerkt leeg te kunnen eten.  De andere keer zijn we veel strenger voor onszelf dan voor anderen. Ik moet alles goed doen, mag eigenlijk geen fouten maken maar als een ander een fout maakt, dan vind ik dat prima en heel normaal.

Even jezelf spiegelen aan anderen is verhelderend. Je kan jezelf dan de vraag stellen wat je er van vindt of wat je zou doen als jij zoiets had.. of wat nou als die ander zoiets doet? Omdraaien noemen ze dat in de psychologie. Omdenken, omdraaien.. Stel dat... Wat nou als... en dan de situatie omdraaien.. onderzoeken, voelen wat het dan doet.

Welke overtuigingen heb jij? En...gelden die ook voor een ander?

Geen opmerkingen: