maandag 6 april 2015

Het uitdagen van je negatieve gedachten

Negatieve gedachten, we hebben ze allemaal wel eens, vooral als het tegen zit of niet lekker gaat. Dan neigen we er naar om dingen negatief te zien, te somber te zien en maken we ons zorgen over dingen die fout kunnen gaan. Het is dan fijn als je je negatieve gedachten uit kan dagen om tot andere inzichten te komen.

Hieronder een aantal vragen waarmee je je gedachten kan onderzoeken op juistheid. Je kan hiermee je negatieve gedachten uitdagen.

1. Zoek naar alternatieve betekenis
Wat is het bewijs voor en tegen mijn denkbeelden?
Zijn mijn gedachten feiten of zijn het mijn eigen interpretaties?
Welke negatieve conclusies trek ik nu?
Hoe kan ik uitvinden dat mijn gedachten ook echt waar zijn?

2. Testen van de realiteit
Welke andere manieren zijn er om naar deze situatie te kijken?
Wat zou dit nog meer kunnen betekenen?
Als ik me nu positief zou voelen, hoe zou ik er dan tegen aan kijken?

3. Het in perspectief zetten
Is deze situatie echt zo slecht als dat ik 'm nu zie?
Wat is het allerergste wat er nu zou kunnen gebeuren?
Hoe waarschijnlijk is het dat dit uitkomt?
Wat is het beste wat zou kunnen gebeuren nu?
Wat voor goeds is er aan deze situatie?
Hoe belangrijk zou dit over vijf jaar nog zijn?

4. Doelmatig denken
In hoeverre is deze manier van denken, helpend om mijn doelen te bereiken?
Wat zou ik nu kunnen doen om dit probleem op te lossen?
Wat kan ik leren van deze situatie zodat het volgende keer beter gaat?


Lukt het niet alleen? Vraag dan hier om counseling en dan pakken we je negatieve gedachten samen aan!

Geen opmerkingen: