vrijdag 17 april 2015

De realiteit van angst, waar ben je nou echt bang voor?


Ik ben niet dol op hoogtes. Sterker nog, ik heb er een afkeer van, ik vind het vaak eng om op grote hoogte te staan. Dat is iets wat me al zo'n 30 jaar parten speelt. Ooit ontstaan doordat ik dingen op hoogte moest doen waar ik niet goed in was en waar ik gevallen ben. De angst is dus eigenlijk niet zozeer de hoogte als wel de angst voor controleverlies, geen grip meer hebben op de situatie, angst om te vallen.

Dat is vaker zo met angsten. Ze zijn niet wat ze lijken. Angsten zijn gevoelens die in het bewustzijn sluipen op het moment dat het elders eerder op onze tijdlijn mis gegaan is. Er is een situatie geweest van controleverlies, het ging mis.. we hadden de situatie niet onder controle en toen ging het fout. Afhankelijk van de ernst van de situatie en eerdere ervaringen, kan angst ontstaan en enorm groeien in de loop der jaren.

Een angst terug brengen naar zijn oorsprong en er voor zorgen dat het geen grip meer op je gevoel en denken heeft is niet altijd even makkelijk. Het vergt moed en doorzettingsvermogen om jezelf onder ogen te komen en om er iets aan te gaan doen. Toch levert het je veel op uiteindelijk. Het geeft je een stuk van je leven terug, dat je kwijt was geraakt.. het geeft je vreugde terug, ontspanning en een stuk minder stress.

Angst is een goede raadgever maar daar moet het dan wel bij blijven.. 

Geen opmerkingen: