dinsdag 24 maart 2015

Vier dingen die je niet meer ongedaan kan maken

Een steen nadat deze in een diepe rivier is gegooid
Een woord nadat het gezegd is
Een gelegenheid die gemist wordt
En de tijd die verstreken is...


Met weemoed lees ik deze dingen en ik zie beelden voor me. Beelden uit het verleden van stenen die ik gegooid heb in rivieren.. als kind, scheerde ik graag met stenen over het wateroppervlak. "Om ze te laten kètsen" zoals dat heet. Wie kon het vaakst ketsen? Vier, vijf keer.. en dan zonk mijn platte steen onvermijdelijk ergens naar de bodem... Nee daar heb ik geen spijt van.. Dat waren mooie momenten..

Een woord nadat het gezegd is. Ik bijt op mijn lip.. oeps.. hoe vaak heb ik daar spijt van gehad? Best wel vaak. Als rasechte flapuit, floept er bij mij regelmatig een en ander uit waarvan ik later wou dat ik het niet gezegd had.. of anders gezegd had.. of totaal iets anders had gezegd..

"Woorden zijn magisch" zei Perkamentus al tegen Harry Potter "ze kunnen vreugde geven maar ook iemand pijn toe brengen". Ik realiseer me eens te meer dat woorden vlijmscherp kunnen zijn, scherper dan welke mespunt dan ook. Vandaar dat mensen zoveel doen met woorden, met taal, schrijven, lezen, spreken.. vandaar dat men gelooft in toverspreuken.

Een gelegenheid die gemist is.. gelukkig ken ik weinig gelegenheden die ik gemist heb en waar ik tot op de dag van vandaag nog spijt heb. Het zijn er maar enkele. Ik ben een vrij onbevangen persoon dat eerder ergens vol in springt dan dat ik me terughoudend opstel. Als ik een gelegenheid gemist heb dan gaat het over liefde.. de gemiste knuffel, een vriendschap die ik mis of een relatie die is geweest of iets had kunnen worden. Iets wat helaas voorbij ging door omstandigheden of doordat er op dat moment geen ruimte voor was.

Tijd die voorbij is gegaan. Het pakt terug op gelegenheden die zijn gemist. Ik realiseer me dat je nou eenmaal nooit alles kan beleven, kan ervaren. Soms moet je keuzes maken, tussen wat je wilt ervaren en daarmee maak je ook gelijk een keuze tussen wat je niet gaat ervaren. Tijd verglijdt... en gaat sneller dan je denkt. Vooral naarmate je ouder wordt en in onze drukke bestaan lijkt er soms nauwelijks meer tijd te zijn om te leven.. je wordt dan geleefd. Het is moeilijk om die balans te vinden.

Het is tijd om tijd te maken voor de dingen waar we later geen spijt van willen hebben... om te spelen en leuke dingen te doen waar we weemoedig op terug kunnen kijken maar met een vervuld hart. Met het gevoel van warmte en liefde.. en met een glimlach om je mond..Zodat we kunnen zeggen: "ik heb geleefd zoals ik heb gewild.. zoals ik voor ogen had. Ik heb gedaan wat ik wou doen, gespeeld, gedanst, gezongen en gedeeld... ik heb gezegd wat ik te zeggen had... Het is goed zo."

Geen opmerkingen: