woensdag 4 maart 2015

Een positieve kijk op stress is gezond



Kelly McGonigal.. het lijkt wel een naam uit een spannend Harrie Potter boek. Kelly bracht ons nieuwe inzichten als het gaat om stress. Stress is een gevoel van spanning en onrust wat zich in ons lichaam en onze geest opbouwt als je druk of opwinding ervaart.

Normaliter werd er een onderscheid gemaakt, binnen de psychologie, tussen positieve en negatieve stress. Positieve stress is stress die leuk is, zoals een zwangerschap of vakantie waar je naar uit kijkt en waar je het nodige nog voor moet doen. Negatieve stress is een te hoge werkdruk of deadlines moeten halen die het onmogelijke van je vragen. Negatieve stress zou ongezond zijn en soms zelfs dodelijk maar nu blijkt het niet zo zwart/wit te liggen (zoals wel vaker...).

Kelly leert ons dat niet positieve of negatieve stress bepalend is of we ziek worden van stress maar ons houding en overtuigingen over de stress zelf, zijn bepalend. Het lijkt een beetje op het placebo effect, dat is het effect waarbij je werking toekent aan een pil, die enkel suiker in zich heeft. Een effect wat je positieve verwachting, werkelijkheid laat worden. It's all in the mind...

Onze overtuigingen en houding over stress is bepalend voor of stress ongezond of zelfs dodelijk voor ons is en niet zozeer de stress zelf, blijkt nu. De stress zelf is een natuurlijk verschijnsel en een psycho biologische reactie op spanning. Echter als we denken dat deze stress ongezond en slecht voor ons is, dan treedt er een negatief placebo effect in werking.

Kelly dringt er op aan om van je stress te houden.. omarm het. De stress is een gezonde reactie op spanning. Het maakt dat je lichaam op scherp gaat staan, wat het ook moet doen als er spanning is. Dat je alerter bent, dat je scherper bent. Allemaal goede zaken, waar niets mis mee is. Hou van je lichaam wat zo goed reageert op die moeilijke gebeurtenissen in je leven, waardeer dat je lichaam en geest zo goed reageren op de moeilijke situatie. Dan gaat het je gemakkelijker af en dan kan stress ook veel minder kwaad dan als je je druk gaat maken om de stress zelf wat dan ook weer extra stress oplevert (vermoed ik).

Dus hou van jezelf, van de adequate reacties van je lichaam en geest die zorgen dat je scherp, alert en sterk blijft onder druk. Hou van je hart dat het zo goed blijft pompen om je van voldoende zuurstof te voorzien, hou van je ademhaling die zorgt dat je lichaam zo goed functioneert.. waardeer het.. en je stress zal enkel een normale reactie zijn op een abnormale gebeurtenis.. gewoon zoals het hoort..

Geen opmerkingen: