vrijdag 13 februari 2015

Echt contact maken


Als je in gesprek bent wil je graag gehoord worden. Dat geldt voor iedereen. Toch is het voor de veel mensen moeilijk om de ander echt te horen.. te begrijpen wat die probeert te vertellen. Echt luisteren naar elkaar begint met door te luisteren met een "leeg" hoofd. Je kan je niet concentreren op iemand als je voortdurend bezig bent om eigen antwoorden te bedenken en ongeduldig afwacht tot je je eigen mening naar voren kan schuiven.

Luisteren om te begrijpen dus.. in plaats van luisteren om te reageren. Hoor ik wat je zegt? En wat wil je daarmee zeggen? Wat bedoel je er nou eigenlijk mee? Wat wil je mij duidelijk maken? Echt contact maken is open en ontvankelijk zijn voor de ander. Je aanpassen aan die ander, aan zijn of haar tempo.. door stiltes te laten vallen om te kijken of die ander nog meer kwijt wilt. Door een goede open vraag te stellen en niets in te vullen voor die ander.

Ik ga niet bedenken wat ik terug wil gaan zeggen.. dat zie ik vanzelf wel.. ik ga luisteren en vragen stellen naar wat je werkelijk probeert te zeggen. Wat je boodschap is..wat je behoeften en wensen zijn.. en wat je nodig hebt..

Geen opmerkingen: