zondag 11 januari 2015

Wat ik geleerd heb....

Ik heb geleerd dat je niemand kan dwingen om van je te houden. Alles wat ik kan doen is iemand te zijn waar van gehouden kan worden. Verder is het aan de ander om daar iets wel of niet mee te doen.

Ik heb geleerd dat hoeveel ik ook om iemand geef, niet iedereen hetzelfde om mij zal geven.

Ik heb geleerd dat het lang duurt om vertrouwen op te bouwen en dat het seconden duurt om dat vertrouwen te vernietigen.

Ik heb geleerd dat je met charmant zijn een kwartier iemand kan boeien maar dat je daarna toch echt met iets inhoudelijks moet komen.

Ik heb geleerd dat je je boosheid de baas kan zijn en als je het niet doet, de boosheid de baas over jou wordt.

Ik heb geleerd dat hoe passievol je relatie ook is in het begin, de passie uiteindelijk weggaat en dat er maar beter nog iets anders kan zijn om deze relatie op een fijne manier in stand te houden.

Ik heb geleerd dat mensen waarvan je verwacht dat ze je helpen als het eens wat minder met je gaat, er niet altijd voor je zijn. En dat anderen waar je het niet van verwachtte er dan wel voor je zijn.

Ik heb geleerd dat als ik ergens kwaad over wordt, dat ik het recht heb om er kwaad over te zijn.

Ik heb geleerd dat echte vriendschap en liefde ook in stand blijft als de fysieke afstand groot is.

Ik heb geleerd dat familie er niet altijd is voor je.

Ik heb geleerd dat hoe fijn een vriendschap ook is, dat er altijd een moment komt dat een vriend je pijn doet en dat dit zo nu en dan voorkomt, zonder dat dit erg is.

Ik heb geleerd dat ook al houdt iemand niet van je zoals jij wilt dat er van je gehouden wordt, het dan nog zo kan zijn dat die persoon op zijn of haar eigen manier heel veel van je houdt.

Ik heb geleerd dat volwassenheid niet zozeer te maken heeft met het aantal verjaardagen dat je gevierd hebt als wel met de hoeveelheid levenservaring je hebt opgedaan en wat je daar vervolgens mee gedaan hebt.

Ik heb geleerd dat het niet voldoende is dat anderen mij vergeven voor wat ik fout heb gedaan maar dat het ook belangrijk is dat ik mezelf kan vergeven als ik fouten maak.

Ik heb geleerd dat hoeveel verdriet of verlies ik ook ervaar, de wereld gewoon door gaat.

Ik heb geleerd dat onze opvoeding en jeugd invloed heeft op hoe je bent opgegroeid maar dat we uiteindelijk zelf beslissen wie we willen worden en zijn.

Ik heb geleerd dat ook al hebben twee mensen ruzie, ze nog steeds van elkaar kunnen houden. En het feit dat ze ruziemaken ook iets kan zeggen over hoeveel ze om elkaar en de relatie geven.

Ik heb geleerd dat we niet elke keer vrienden hoeven te verliezen als we kunnen accepteren dat vrienden net als wij, kunnen veranderen.

Ik heb geleerd dat verschillende mensen, hetzelfde ding of dezelfde situatie, op een totaal verschillende manier kunnen zien en interpreteren.

Ik heb geleerd dat hoe hard je ook probeert je kinderen te beschermen tegen pijn, ze zichzelf altijd pijn zullen doen en jou daarmee ook pijn doen terwijl dit gebeurt.

Ik heb geleerd dat je leven in een paar uur tijd door toedoen van anderen drastisch kan veranderen, zelfs als je die mensen niet eens goed kent.

Ik heb geleerd dat het heel moeilijk is om de grens te bepalen tussen aardig zijn waarbij je niemand wilt kwetsen en voor jezelf opkomen in wat je gelooft dat goed is.

Bron: Paul Coelho Blog

Geen opmerkingen: