maandag 19 januari 2015

Wat doen Antidepressiva met je?


Antidepressiva.. pillen tegen depressies, kortweg AD's, worden tegenwoordig steeds makkelijker en vaker voorgeschreven. Niet alleen meer bij depressies maar ook bij angsten, bij fibromyalgie en nog een hoop andere aandoeningen, wordt AD voorgeschreven. In Nederland zitten ruim 1 miljoen mensen momenteel aan de AD. We gaan steeds meer naar Amerikaans model om met psychische aandoeningen.

De AD farmacologische industrie vaart er wel bij. Er wordt grof mee verdiend en zeg nou zelf: een pil slikken is toch vele malen makkelijker dan therapie. Het is goedkoop en snel geregeld. De ziektekosten verzekeraar heeft liever een pot pillen te vergoeden dan dure gesprekssessies. En als je naar de dokter gaat met je klachten wil je toch liever niet voor "gek" versleten worden. Een pot pillen is lekker anoniem.

Wat mensen echter niet weten is dat veel AD's behoorlijk wat bijwerkingen hebben. Buiten dat ze allerlei emoties afvlakken waardoor je je inderdaad minder verdrietig, ongelukkig of somber voelt, voel je je ook minder blij, gelukkig of vrolijk. De pieken en dalen worden door de AD er af gehaald. Soms met als gevolg dat je niets meer voelt, dat het allemaal niet meer uit maakt. En soms heeft het een tegengesteld effect.. word je er zo ongeïnteresseerd door dat je ongenuanceerd wordt naar je partner, makkelijk ruzie krijgt.. het raakt je immers toch niet meer, onnodig risico neemt en in het ergste geval zelfmoord pleegt omdat je er alleen maar nog ongelukkiger van wordt.

Niet voor iedereen is een pot pillen zo heilzaam. Bij ernstige zelfmoordgedachten of zwaar lijden is een AD zeker aan te bevelen. Een keuze uit twee kwaden. Een noodzakelijkheid om de ergste en scherpste randjes er af te halen. Maar gelijk daarna zou dit gevolgd moeten worden door therapie. Door begeleiding en toezicht hoe het gaat met het medicijngebruik en wat voor effect het heeft. Met afbouw van middelen om afhankelijkheid te voorkomen.

Wist je dat afbouwen met AD's nooit zomaar mag? Dat dit geleidelijk dient te gaan? Dat je er anders heel gevaarlijk ziek van kan worden? Dat het ook heel moeilijk kan zijn om weer van deze pillen af te komen omdat je er afhankelijk van wordt?

Bezint eer ge begint.. en zorg dat je niet alleen de symptomen bestrijdt met pillen maar dat je vooral ook therapie en begeleiding krijgt op de oorzaak op te lossen. Counseling kan trouwens prima in combinatie met AD's als therapievorm gekozen worden. 

4 opmerkingen:

Anoniem zei

ooit zonder dat ik het wist die zooi gehad in spanje na een ongeval. toen mijn huisarts me 2 weken later vertelde wat het was ben ik zo boos geworden. ik had een ongeluk gehad. schijnbaar gaan ze er dan maar van uit dat je ook meteen depressief wordt. mijn huisarts zelf was geen haar beter, slik maar door. op mijn vraag waarom kreeg ik een slap antwoord, o ja makkelijk voor de artsen natuurlijk anders hebben ze steeds zeurdozen op het spreekuur. tja ik heb de hele pot aan mijn depressieve wc gegeven in 1x een OD dus,,,,en ik heb een week lopen afkikken. gelukkig was mijn geest daar wel sterk genoeg voor. mijn lichaam zei iets anders. gelukt dus en het feit dat je gewoon binnen een paar dagen al afhankelijk bent van die pillen zooi, tja daar zou je dan wel weer depri van worden.... ok eerlijk is eerlijk heel soms 1 a 2 x in de maand slik ik 1 diazepam omdat door dat ongeluk mijn spieren soms zo ernstig aanspannen dat ik wel even moet, 1 diazepam in de maand en ik wordt relaxt wakker... en daar zijn mijn spieren blij mee. het zombie gedrag na mijn ongeluk kwam dus niet door het ongeluk, maar door het klakkeloos voorschrijven van medicatie waar je het bestaan niet van afweet... afvlakken die emoties makkelijk voor de dokter! ik zeg huil, gil schreeuw. lucht op hoor en daarmee verwerk je ook wel eea.

Anoniem zei

Interessante blog Jolande! Maar ik heb een vraag: In de blog zeg je dat je niet zomaar mag stoppen met AD's omdat je anders heel gevaarlijk ziek kan worden. Maar wat voor ziekte kun je dan krijgen? En is het zo dat je er alleen psychisch van afhankelijk wordt, of ook lichamelijk?

Jolande Rommens-Musquetier zei

Jij heb je wc inderdaad wel een hele grote opdonder gegeven ;) Beetje milieubelastend ook wel .. voortaan medicatie maar terug naar de apotheek brengen. Maar je hebt gelijk hoor.. het is niet correct om zonder je medeweten AD's voor te gaan schrijven. En ja pillen zijn makkelijker voor te schrijven dan een goed gesprek. Als je af en toe een pammetje nodig hebt is het niet erg. Zolang je er maar niet afhankelijk van wordt. Pammetjes zijn wel heel verslavend op den duur.

Goed van je dat zo sterk in je schoenen staat dat je je eigen weg weet te volgen. Chapeau!

Jolande Rommens-Musquetier zei

Als je te plotseling stopt met AD's krijgt je lichaam en geest best wel een dreun. Deze dienen altijd geleidelijk aan afgebouwd te worden, onder toezicht van een arts of psychiater. Het kan nl. zijn dat je vervelende klachten terug krijgt zoals zelfmoordgedachten en neigingen of hele erge angstklachten als je plotseling stopt. Ook kan je lichaam erg van slag raken. Het is niet voor iedereen hetzelfde maar het is over het algemeen genomen niet goed voor je.