vrijdag 30 januari 2015

Probleemgericht denken versus oplossingsgericht denken


In de psychologische hulpverlening heb je grofweg twee manieren van therapie. Probleem gefocuste therapie: wat gaat er niet goed, waar gaat het fout, wat vind je moeilijk, welk etiket plakken we er op... en oplossingsgerichte therapie: wat gaat er wel goed, wat heb je nodig om het beter te doen, hoe zou het er uitzien als het goed ging?

Je ziet steeds meer een verschuiving van probleem denken naar oplossingsgericht denken. Focussen op het probleem is even nodig om het probleem in kaart te brengen maar er te lang mee bezig blijvend is niet erg helpend. De focus ligt dan voortdurend op het negatieve aspect, wat er niet goed gaat. Het doorworstelen van alles wat niet goed gaat is zwaar en kost veel energie, tijd en aandacht. Het kan soms nodig zijn om de nare gebeurtenissen te verwerken.

Oplossingsgericht denken komt steeds meer naar voren als een betere manier. Een helpende manier omdat de focus is gericht op verbetering van de situatie. Het voorkomt dat er continu negatief gedacht wordt waardoor men in een negatieve cirkel belandt. Oplossingsgericht denken gaat uit van mogelijkheden, verbeteringen en meer kwaliteit van leven ervaren.

Bij angst klachten maar ook bij depressie zie je vaak dat cliënten heel gefocust zijn op wat er niet goed gaat. Wat er allemaal fout zou kunnen gaan en welke nare dingen er dan weer gaan gebeuren. Door de focus hierop te leggen, beleef je alvast de nare en angstige gebeurtenissen in je hoofd als ware ze al aan de gang. Dit kost energie, is beangstigend, maakt je wanhopig en erg vermoeiend. Het roept heel veel stress op met alle lichamelijke gevolgen van dien.

Counseling is een oplossingsgerichte therapievorm waarbij er gebruik wordt gemaakt van diverse helpende methodieken om je anders te leren denken en voelen over je situatie en wat je is overkomen. Het maakt dat je er anders mee om leert gaan. Dat je gaat verwerken wat er is gebeurd maar ook dat je met een positieve blik de toekomst in kan gaan omdat je de tools hebt aangeleerd om jezelf en je focus daar te houden waar je naar toe wilt, naar wat wel werkt en helpend voor jou is. Beter worden.. daar gaat het uiteindelijk toch om?!