dinsdag 30 december 2014

Het heilige "moeten"


Als je naar iemand luistert die stress heeft dan zal het je opvallen dat er heel veel "moet". Ze moeten nog boodschappen doen, er moet nog worden schoongemaakt en er moet zeker nog een heleboel meer. Ik noem dat ook wel het "heilige moeten". Als ik dan vraag: "van wie moet dat allemaal?" Dan is het antwoord niet zelden: "van mezelf". De volgende vraag is dan: "moet of wil je dat dan?". Daar is soms moeilijk antwoord op te geven.

Er ligt een dunne lijn tussen moeten en willen. Je wilt een baan maar als je de baan hebt dan moet er in een keer van alles. Dat moet van je baas of omdat je geld nodig hebt, moet je werken. Je moet iets nog af maken voor morgen en er moet nog een email uit. Je moet nog even dat verslag maken voor de volgende vergadering of je had iets moeten klaar zetten omdat iemand dat overmorgen komt ophalen.

Je wilde graag kinderen maar als ze er eenmaal zijn dan moet de luiers verschonen, je moet bergen met wasgoed er doorheen draaien en je moet ook nog de strijk doen. Je moet zeker een fles of zes per dag klaarmaken als die baby er is en dan moet je er ook nog mee spelen en je moet het troosten als het huilt. Pubers bezorgen je nog zeker 200% meer werk qua wasgoed, zakgeld en andere "moetens".

Kortom mensen moeten een hele hoop en soms is het niet meer zo duidelijk wat ze nou wilden en wat er nou moet. En is hetgeen ze moeten misschien toch ook iets wat ze willen? Wanneer gaat het willen over in moeten? En waar komt dat door? Hoeveel "moetens" kan je aan voordat het teveel wordt en je je opgejaagd en gestresst voelt?

Stress, burn-out en overspannenheid liggen op de loer als een mens teveel moet. De eerste kenmerken zijn slaapproblemen, onrustgevoelens, stemmingswisselingen, prikkelbaarheid, vermoeid voelen, steeds minder zin ergens in hebben en uiteindelijk gaat dat verder door met concentratie moeilijkheden, het maken van fouten en faalangst, angst om tekort te schieten, futloos zijn en te weinig of juist heel veel slapen, seksuele stoornissen, woede uitbarstingen of juist volledig lamgeslagen voelen.

Zorg dat je het niet zover laat komen.. neem op tijd gas terug en onderzoek je "moetens" voor het te laat is. Zoek begeleiding als het je niet meer alleen lukt of als je een steuntje in de rug kan gebruiken. Neem dan contact op met Minerva Counseling via minervacounseling@gmail.com of bel 0681354307 voor een afspraak.

Geen opmerkingen: