woensdag 31 december 2014

Optimist versus Pessimist




Optimistische mensen zien al gauw overal een positieve kern in en hebben het doorgaans over positieve eigenschappen van zichzelf of anderen. Pessimisten kennen het half lege glas principe en zien overal de negatieve kanten van. Ze zijn gefocust op wat er fout is, wat fout kan gaan of wat niet goed is gegaan.

De laatste groep (de pessimisten) noemen zichzelf trouwens liever realist als het even kan maar ze hebben niet door dat ze alles doorgaans vanuit het negatieve standpunt benaderen en dat bij hen het glas half leeg is i.p.v. half vol. De waarheid ligt natuurlijk in het midden.

Het is wel een feit dat pessimisten wat realistischer zijn in het inschatten van kansen of mogelijkheden. Toch is dat niet die houding die leidt tot succes. Optimisme is de drijfveer die je nodig hebt om iets tot een succes te maken. Pessimisme maakt dat je vaker opgeeft of er al niet aan begint. Juist het doorzetten van de optimist maakt dat deze uiteindelijk toch succesvol wordt ondanks de nodige hindernissen. De selffulfilling prophecie noemen ze dat. Dat waar je overtuigt van bent komt zo vanzelf uit en wordt "waarheid".


dinsdag 30 december 2014

I am what I am



Voor alle mensen die onzeker zijn...
Voor alle mensen die zich niet geaccepteerd voelen
Die het gevoel hebben dat ze er niet mogen zijn
Dat ze minder zijn dan anderen..

Voor hen die zich eindelijk eens beter willen voelen
Die zichzelf willen kunnen en mogen zijn
Zonder oordeel en veroordeling..
Voor jou.. voor mij en voor al die anderen

Ben wie je bent.... Je mag er zijn!


Het heilige "moeten"


Als je naar iemand luistert die stress heeft dan zal het je opvallen dat er heel veel "moet". Ze moeten nog boodschappen doen, er moet nog worden schoongemaakt en er moet zeker nog een heleboel meer. Ik noem dat ook wel het "heilige moeten". Als ik dan vraag: "van wie moet dat allemaal?" Dan is het antwoord niet zelden: "van mezelf". De volgende vraag is dan: "moet of wil je dat dan?". Daar is soms moeilijk antwoord op te geven.

Er ligt een dunne lijn tussen moeten en willen. Je wilt een baan maar als je de baan hebt dan moet er in een keer van alles. Dat moet van je baas of omdat je geld nodig hebt, moet je werken. Je moet iets nog af maken voor morgen en er moet nog een email uit. Je moet nog even dat verslag maken voor de volgende vergadering of je had iets moeten klaar zetten omdat iemand dat overmorgen komt ophalen.

Je wilde graag kinderen maar als ze er eenmaal zijn dan moet de luiers verschonen, je moet bergen met wasgoed er doorheen draaien en je moet ook nog de strijk doen. Je moet zeker een fles of zes per dag klaarmaken als die baby er is en dan moet je er ook nog mee spelen en je moet het troosten als het huilt. Pubers bezorgen je nog zeker 200% meer werk qua wasgoed, zakgeld en andere "moetens".

Kortom mensen moeten een hele hoop en soms is het niet meer zo duidelijk wat ze nou wilden en wat er nou moet. En is hetgeen ze moeten misschien toch ook iets wat ze willen? Wanneer gaat het willen over in moeten? En waar komt dat door? Hoeveel "moetens" kan je aan voordat het teveel wordt en je je opgejaagd en gestresst voelt?

Stress, burn-out en overspannenheid liggen op de loer als een mens teveel moet. De eerste kenmerken zijn slaapproblemen, onrustgevoelens, stemmingswisselingen, prikkelbaarheid, vermoeid voelen, steeds minder zin ergens in hebben en uiteindelijk gaat dat verder door met concentratie moeilijkheden, het maken van fouten en faalangst, angst om tekort te schieten, futloos zijn en te weinig of juist heel veel slapen, seksuele stoornissen, woede uitbarstingen of juist volledig lamgeslagen voelen.

Zorg dat je het niet zover laat komen.. neem op tijd gas terug en onderzoek je "moetens" voor het te laat is. Zoek begeleiding als het je niet meer alleen lukt of als je een steuntje in de rug kan gebruiken. Neem dan contact op met Minerva Counseling via minervacounseling@gmail.com of bel 0681354307 voor een afspraak.

maandag 29 december 2014

Positieve en negatieve eigenschappen


Er wordt vaak gedacht in twee deling als het gaat om eigenschappen. In onze taal hebben we voor elke positieve eigenschap ook een negatieve variant. Zo heb je voor respectvol zijn, de tegenhanger van respectloosheid, Een doorzetter wordt een drammer en een bescheiden iemand wordt een meningsloze passieveling.

Als je met mensen praat dan krijg je al wel een beeld van hoe ze tegen zichzelf en andere mensen aan kijken. Mensen zitten vol met oordelen over zichzelf en over anderen. Positieve oordelen en negatieve oordelen waarna ze mensen een positieve of negatieve eigenschap toe dichten.

Toch durf ik de stelling aan dat er geen negatieve eigenschappen zijn. Alle eigenschappen die een mens heeft zijn positief. Het is enkel dat mensen soms doorschieten in hun positieve eigenschappen en dan voor hun omgeving daarin vervelend worden. Een doorzetter die een drammer wordt.. of een creatief iemand die doorslaat naar chaotisch zijn.. Het doorslaan in je kernkwaliteit (want daar hebben we het dan over) is een negatief aspect van de positieve eigenschap. Daar kan je trouwens wel iets aan doen. Mocht je daar interesse in hebben dan kan je counseling vragen en dan maken we samen jouw kernkwadranten.

We kijken dan naar je positieve eigenschappen en naar waar het mis gaat. Welke overtuigingen liggen daar onder en wat maakt dan dat je door schiet? Tevens leer je om hier op een andere manier mee om te gaan en hoe je dat aan kan pakken. Dit kan zowel individueel als in groepstrainingen.

Interesse? Neem vrijblijvend contact op met minervacounseling@gmail.com

zondag 28 december 2014

Ja zeggen terwijl je nee wou zeggen


Hoe vaak gebeurt het niet? Dat je "ja" zegt terwijl elke vezel in je lijf "nee" zegt. En je hoort jezelf weer eens "ja" zeggen terwijl je dit helemaal niet wilt... En dan ontstaat er stress.. spijt, boosheid zelfs.. vaak tegen jezelf gekeerd. Hoe had je nu zo stom kunnen zijn? Dat je alweer er in getuind bent? Dat je niet moediger was en gewoon "nee" zei?

Assertief zijn heet dat. Op een zelfverzekerde manier gewoon "nee" kunnen zeggen. Zonder moeite, zonder schaamte en zonder dat je achteraf gaat zitten piekeren. Assertief zijn kan je leren. Dat is een proces. Het gaat er dan niet alleen om, om bij de kassa iemand aan te spreken als deze persoon voor dringt. Belangrijk is dat je tegen de mensen die dichtbij staan of grote invloed op je hebben zoals je partner, je baas of je kinderen, "nee" kan zeggen. Dat je in staat bent om een grens te trekken en je er aan vast te houden. Zonder angst of bezorgdheid.. zonder schuldgevoel.

Hoe goed kan jij "nee" zeggen als iemand een beroep op je doet en het komt echt niet uit? Wat voel jij als je een deurverkoper "nee" verkoopt? Hoe hard is jouw "nee" als die kleine kleuter van je alweer loopt te zeuren om een snoepje of het doen van een spelletje terwijl jij net hebt gezegd dat ze zich maar eens alleen moet gaan vermaken? Hoe vaak is jouw "nee" aanwezig?

Vind je het moeilijk om "nee" te zeggen dan is dat wel iets om aan te werken, wil je tenminste zonder al te veel stress door het leven gaan. Het zijn doorgaans de meest loyale mensen die hier op stuk lopen. Mensen die zich makkelijk wegcijferen, die graag voor anderen klaar staan.. omdat ze dit zo gewend zijn, zo geleerd hebben of omdat het zo hoort... Counseling kan je heel goed helpen om assertiever te worden. Je leert dan gesprekstechnieken om makkelijker "nee" te zeggen, om goed feedback te geven en er wordt gekeken waarom het nou juist voor jou zo moeilijk is om "nee" te zeggen waar je nu nog "ja" zegt.

Informeer via minervacounseling@gmail.com.

maandag 22 december 2014

Ontspanningsmuziek



Als je lekker wilt ontspannen dan kan muziek je daarbij helpen. Het beste werkt het als je je goed kan afsluiten voor je omgeving en omgevingsprikkels kan uitsluiten. Dit doe je door telefoon en deurbel uit te zetten of een koptelefoon op te doen.

Bovenstaande muziek is speciaal gemaakt om de ontspanningstoestand van je hersenen te bevorderen door de zogenaamde Alfa golven te bevorderen in je hersenen. De Alfa golven komen als je je ontspant met je ogen dicht en je je overgeeft door het denken en even te laten voor wat het is.

Ontspannen is voor een mens ontzettend belangrijk. Als je je niet goed kan ontspannen krijg je ernstige stress klachten op de duur. Je hart en bloedvaten krijgen het te verduren. Je zenuwstelsel staat dan continu op scherp en er is geen balans in je lichaam en geest. Je kan jezelf zien als een accu of batterij. Je laadt jezelf op tijdens ontspanning en slaap. Als je telkens tekort oplaadt of niet goed genoeg kan opladen dan loopt je accu langzaam leeg tot een punt dat het op is en de accu kapot gaat, als je dit vaak doet.

Het is belangrijk dat je buiten (gezonde) stress ook tijden van ontstressing hebt zodat je even bij kan tanken van alle drukte. Dan krijgt je immuunsysteem namelijk ook weer de kans en de energie om dat te doen waar het voor gemaakt is. Namelijk ziekmakers bestrijden en je lichaam helen. Langdurige stress is daarom ook letterlijk ziekmakend omdat je je lichaam niet de energie en de tijd geeft voor herstel. Je verbruikt die tijd en energie telkens voor iets anders..

Dus neem even lekker een time out, sluit je af van de wereld en geniet van de diepe ontspanning die je kan bereiken met deze ontspanningsmuziek. Doe je dit regelmatig dan zal je merken dat je er steeds beter van gaat voelen en meer in balans bent.

zondag 21 december 2014

Kerstwens




Lieve lezers van de Minerva Counseling blog, hierbij mijn kerstwens voor jullie. Ik hoop dat je er veel inspiratie uit haalt en dat je goede kerstdagen zult hebben.

zaterdag 13 december 2014

Anders denken


Die Einstein was briljant. Niet alleen als natuurkundige. Hij zei ook hele rake dingen. Dingen die heden ten dage nog steeds impact hebben op menig ander vlak zoals wat hij hierboven zegt. Deze uitspraak van Albert raakt de psychologie diep in het hart. Problemen oplossen is iets wat in de natuurkunde voorkomt en ook wat je als uitvinder (dat was Einstein ook) nodig hebt als vaardigheid. Als je echter psychologisch in de knoop zit, dan heb je ook veel aan deze uitspraak. Als je 'm doorgrondt tenminste..

Wat zegt Einstein nou eigenlijk? Wat kan je hiermee? Einstein vertelt ons dat een probleem ontstaat door het denken. Je denkt op een bepaalde manier ergens over. Je hebt omtrent een persoon of een situatie een heel verhaal gecreëerd in je denken. Dat verhaal is jouw verhaal en het zit vol met overtuigingen over hoe het volgens jou is gegaan. Wat er volgens jou is gebeurd en waar volgens jou het probleem zit. Als je jezelf vast draait in een probleemsituatie en je denkt dat het niet anders kan, dan heeft het denken je volledig in zijn greep.

Om een probleem op te lossen zal je dus eerst los moeten komen van dit verhaal. Je kan de overtuigingen ter discussie gaan stellen. Is dat wel werkelijk zo? Kan het niet zo zijn dat je er ook anders tegen aan kan kijken? Welke andere invalshoek is mogelijk? Hoe zou je het ook kunnen zien? Wat is er voor nodig om los te komen uit je vastgeroeste overtuiging of denkpatroon? Waar zitten de uitzonderingen?

Mensen zeggen wel eens tegen mij als counselor: "jij kan zo goed vragen stellen! De dingen die jij zei zette mij echt aan het denken." Dat denkproces wordt dan los gemaakt. Je maakt denkprocessen niet los door in hetzelfde kringetje te blijven draaien. Door continu door je eigen gekleurde bril te blijven kijken en jezelf voortdurend te overtuigen van je eigen gelijk. Daarmee denk je jezelf helemaal vast en dit is niet bevorderlijk bij het oplossen van problemen. Wil je een probleemsituatie oplossen dan is het belangrijk dat je anders gaat leren denken en als dat niet lukt kan je daar de hulp van inroepen van iemand daar in gespecialiseerd is.. zoals een counselor of mediator.

Minerva Counseling biedt beide mogelijkheden, zowel counseling als mediation. Voor als je echt een oplossing wilt..

vrijdag 12 december 2014

Punch workshop: samenwerken en verbinden

Het is de tijd van de eindejaarsuitjes en bedankjes. Het is de tijd van samen terugblikken op het afgelopen jaar en wat we gedaan hebben, wat het ons gebracht heeft en wie we hebben leren kennen. Wat hebben we bereikt? Met wie waren we samen? En van wie namen we afscheid?

Als CJG ouder ben ik actief in gezinnen zoals ik gisteren al schreef. Tevens help ik mee met projecten als het gaat om opvoeden. Zo doe ik mee met project PIEP voor kinderen die het moeilijk hebben of in de knel zitten. Ik help mee met het verzorgen van ouder contact ochtenden op scholen en binnenkort ga ik de cursus Positief Opvoeden geven op een basisschool in Breda. Het is leuk om actief bezig te zijn met allerlei activiteiten op het gebied van zorg en welzijn, in het bijzonder met jeugd en gezin.

Vanochtend was er een uitje van professionals en vrijwilligers van het CJG Breda. We kregen workshop Punchen. Dat is met een speciale Punchmachine op een lap stof allerlei andere lapjes stof, vilt, wol, satijn, fluweel of organza stukjes door de andere stof heen steken. Je krijgt dan een een soort textiel schilderij en het is heel creatief bezig zijn. Je kan zo sjaaltjes maken, tassen, schilderijtjes, kussens, kledingstukken of nog heel veel meer. Erg leuk en super eenvoudig om te doen. Het is zeker ook geschikt met kinderen samen te doen.

Daarna gingen we lunchen in een Marokkaans theehuis hier in Breda. Nooit geweten dat het er zat maar het was verrassend lekker en reuze gezellig. Eindelijk even rustig met elkaar bij kletsen over allerlei ervaringen van ons werk bij het CJG. Waar ben jij mee bezig? Wat doe je nu? En hoe gaat het met jouw studie? Het thema voor vandaag was "verbinden". Een thema dat ik al vaker voorbij zag komen bij het CJG. Verbinden van professionals met vrijwilligers en vice versa.

Onze punchwerken zullen samengevoegd en verbonden worden met elkaar. Je kan zien dat het gemaakt is in de decembermaand. Er zitten wel wat kerstige invloeden in. Ik hoop het ergens nog een keer terug te zien als een groot doek. Op een plaats waar we samen komen en samenwerken... in de toekomst.


donderdag 11 december 2014

Ervaringsdeskundig CJG ouder op het Avans

Vandaag was wel een bijzondere dag. Op verzoek van het Centrum Jeugd en Gezin was ik uitgenodigd als ervaringsdeskundig CJG ouder op de Avans hoge school in Breda. Dat was best nog spannend want ik zou met nog een collega CJG ouder en andere ervaringsdeskundigen in een panel plaats nemen tijdens een symposium over Jeugd, Gezin en Samenleving. Dat is toch weer een andere ervaring dan een één op één gesprek met iemand hebben of een gastles geven. Daarbij wist ik ook nog niet precies waar de ervaringsdeskundigheid over zou gaan.. maar goed.. ik heb ervaringen genoeg en gelukkig kan mijn geheugen vaak zo wel een paar voorbeeldjes oplepelen.

Eenmaal binnengekomen bleek het om een redelijk groot gezelschap te gaan van beleidsmedewerkers, hulpverleners in de zorgsector, mensen uit het onderwijs en zowaar ook nog een politica van D66. Spannend als er zo'n zaal vol met mensen zit en alles wordt voorgezeten door mensen die er allemaal fors voor gestudeerd hebben. Nou mag ik zelf wel nagenoeg klaar zijn met mijn HBO en missta ik niet op het Avans, toch voel ik me makkelijk wat klein en nietig in zo'n enorm gebouw met zoveel geleerde mensen die allerlei ingewikkelde onderzoeken doen op zo'n lectoraat.

Ik kon me ineens goed voorstellen hoe ervaringsdeskundigen uit de GGZ zich voelden als ze plotseling zich voor een zaal met behandelaars geplaatst zien die er doorgaans allemaal op een universiteit voor gestudeerd hebben. Ervaringsdeskundigheid is toch wat anders, niet minder waard maar anders.

Enfin.. het onderwerp was Eigen Regie in de Zorg. Mensen in hun eigen kracht zetten zodat ze zoveel mogelijk zelfstandig kunnen (blijven) doen. Dat is soms nog niet zo makkelijk. Het spanningsveld zit er wel eens in dat dit niet altijd voor iedereen weggelegd is en er ook niet altijd evenveel reflectie is op wat wel en niet gaat op enig moment van crisis of moeilijkheden. Iemand kan denken dat het heel goed gaat terwijl het in de ogen van anderen helemaal niet zo goed gaat. De kunst is dan toch om een stukje bewustwording op gang te brengen waardoor iemand ook bereid is om te leren. Doorgaans werkt open vragen stellen hiervoor het beste. Samen kijken naar wat er al wel goed gaat en wat er beter kan.

Het komt ook regelmatig voor dat een gezin zelf met een hulpvraag komt. Graag ondersteuning wilt omdat het even niet meer gaat. Men is vastgelopen in het opvoeden of het overzicht even kwijt door moeilijke omstandigheden als een scheiding, depressie of omdat men net in Nederland is. Nieuw zijn in een nieuwe omgeving levert problemen op in het nog helemaal niet weten hoe het allemaal gaat of welke verschillen er zijn en hoe je daarmee om gaat. Ook kan er heimwee, angst, onzekerheid of stress spelen mee spelen. Weer een ander gezin heeft te maken met een huilbaby, ziekte of onervarenheid zonder sociaal vangnet als ouders of familie die mee kunnen helpen of denken. Allerlei dingen kunnen soms erg opspelen en dan is het fijn als je iemand hebt waar je even je verhaal bij kwijt kan en waar je op terug kan vallen. Iemand die al wat meer ervaring heeft.

Vanuit mijn ervaringsdeskundigheid als CJG ouder heb ik verteld over wat ik doe als ik bij gezinnen thuis kom die een opvoed of ondersteuningsvraag hebben. Hoe ik mensen die het moeilijk hebben, tijdelijk ondersteun totdat ze het allemaal (weer) zelf kunnen en hoe ik evt. samen met andere hulpverleners (als die er al zijn) een moeder of gezin terug in de eigen kracht zet zodat ze weer alleen verder kunnen als het moeilijkste stukje achter de rug is.

En nee... ik vertel ze niet wat ze moeten doen of hoe ze het moeten doen. Het is niet dat ik als een schooljuf normen en waarden over breng. Opvoeden is immers een persoonlijk iets. Wat ik wel doe is kijken welke hulpvraag er is, waar men op vast loopt en wat iemand nodig heeft om er zelf weer mee verder te kunnen. Vaak gaat het hier om het zijn van een luisterend oor, kijken wat er allemaal al wel goed gaat en bevestiging geven als er onzekerheid is.

Soms is het praktisch helpen door samen naar dingen te kijken die nog niet zo goed lukken, waar je wat kan vinden of leren en mijn eigen ervaring als moeder delen of een stukje coaching te bieden. Niet als dwingend advies maar meer als alternatief van hoe je het ook nog kan doen. Soms laat ik iets zien of doe ik iets voor of gaan we samen een middagje weg om er eens uit te zijn. Een andere omgeving en leuke ervaringen op doen samen met het gezin. Dan kijken we wat het effect is en hoe zoiets vaker gedaan kan worden. Waar moeder, vader en kind(eren) nog "winst" kunnen halen in hun kwaliteit van leven.

Het is dankbaar werk, CJG ouder zijn en dat mocht ik vandaag delen met heel veel professionals. Vertellen ook vanuit mijn eigen ervaringsdeskundigheid als moeder van een zoon met autisme. En hoe je soms verdwaald in hulpverleningsland als je nog niet weet wat er aan de hand is met je kind en wie je daar dan bij kan helpen. Hoe moeilijk het soms is om de juiste hulp te krijgen als je niet weet waar je die kan vinden. Hoe alleen je je kan voelen als er verder niemand is die zich (h)erkent in jouw verhaal, in hoe jouw kindje doet en hoe je je daarbij voelt. Iemand die snapt wat je nodig hebt .. en dat kan de ene keer een andere moeder zijn, de andere keer een specialist of een steun en toeverlaat zoals een maatschappelijk werker of wijkverpleegkundige die je even op weg helpt als het alleen en op eigen kracht even niet meer lukt.

De workshops die ik daarna kon volgen waren interessant en nuttig. Leuk om zo gelijk wat onderzoeksresultaten mee te krijgen en te horen welke trends en ontwikkelingen er zijn voor de toekomst als het gaat over jeugd zorg. Er gaat weer veel veranderen... voor ons allemaal. En ook dat blijft spannend..

maandag 8 december 2014

Mindfulness als praktische toepassing voor angst en pijn



Werkt meditatie of mindfulness? Wat doet het dan? Hoe kan je het toepassen bij chronische pijn, terugkerende depressies of angst? Kijk hier de uitzending van Schepper en Co en leer wat mindfulness kan doen voor jou en hoe het helpend kan zijn.

zondag 7 december 2014

Psychosociale Counseling vergoed krijgen?

Vanaf volgend jaar ben ik voornemens om mij aan te sluiten bij de beroepsvereniging het NFG. De Nederlandse Federatie voor de Gezondheidszorg. Om je als hulpverlener aan te sluiten bij een beroepsvereniging heeft voor en nadelen.

Het nadeel is dat het geld kost en je aan allerlei (vaak dure) eisen moet voldoen zoals hoe je je administratie voert, dat je verplichte geaccrediteerde bij en nascholing blijft doen, intervisie doet etc. Dat zijn eisen die op zich wel heel goed zijn voor het vak en het vakgebied maar tevens voor de hulpverlener weer een hoop kosten met zich meebrengen die ergens ook weer terug verdiend moeten worden. Dat betekent dat je je prijzen zult moeten verhogen om die investeringen er ook weer uit te halen.

Het voordeel is dat je een bepaald kwaliteitsniveau garandeert. Dat is fijn voor de cliënt, die weet dan dat ze bij een goed opgeleide en geaccrediteerde zorgverlener terecht kan, waar tevens een klachtenregeling geldt als het eens niet zo goed bevallen is. Tevens is er een ander groot voordeel voor de cliënt en dat is dat behandelingen van psychosociale hulpverlening bij bepaalde zorgverzekeringen vergoed worden.

Overweeg je volgend jaar psychosociale counseling kijk dan goed welke ziektekostenverzekering je nu afsluit. De psychosociale hulpverlening valt onder de alternatieve geneeswijzen en zitten altijd in de aanvullende verzekeringen als je verzekering ze vergoed. Voordeel hiervan is dat het je geen eigen risico kost als je counseling kiest. Je dient echter wel de juiste aanvullende verzekering te hebben.

Hoe kom je daar nu achter? Nou das heel handig geregeld. Hier vind je bij het NFG een overzicht van alle verzekeringsvormen waar counseling vergoed wordt zodra ik me aangesloten heb bij deze beroepsvereniging. Kijk even of je polis erbij zit.. Dan kan jij volgend jaar je counseling gewoon vergoed krijgen conform de polisvoorwaarden van jouw ziektekostenverzekering.

zaterdag 6 december 2014

Hoe werkt een verslaving?



Met dank aan een van mijn collega OPCers, een prachtige animatie die heel duidelijk uitlegt hoe een verslaving werkt. Soms zeggen beelden meer dan woorden en dat is ook hier wel het geval.

Het filmpje laat zien hoe een verslavende stof meestal eerst uit nieuwsgierigheid eens wordt geprobeerd. Er wordt geëxperimenteerd met het middel wat een bijzonder goede uitwerking blijkt te hebben. Net als met alles wat ons plezier geeft, willen we daar het liefst gelijk meer van hebben. Dat is ook wat hier gebeurd.

Een mens wilt plezier vermeerderen en pijn vermijden. Dat zit in onze psychische natuur ingebakken. Vandaar dat verslavende stoffen vaak al snel zo'n enorme vat op ons brein hebben. Het plezier krijg je immers van het stofje of de handeling zelf. Het pijn vermijden speelt ook mee in verslavingsgedrag want we willen de afkickverschijnselen, nl. het je rot voelen of gestresst voelen omdat je het stofje niet hebt, vermijden. En zo werkt een verslaving dubbel hard in je brein om zichzelf vooral in stand te houden. Helaas heb je daarbij vaak ook steeds meer nodig om hetzelfde effect nog te kunnen bereiken.. totdat je op een punt komt dat je lichaam het niet meer goed kan verwerken allemaal..

Verslavingen zijn daarom niet makkelijk zo maar te stoppen, ook al denken mensen vaak dat het "een kwestie van de knop omzetten" is. Dat je een knop moet omzetten als het gaat om echt willen stoppen, dat is waar maar alleen een wil of motivatie is niet voldoende. Het gaat hier ook om doorzettingsvermogen, de moed om door de afkickverschijnselen heen te gaan, de pijn toe te laten van het afkicken zonder uitzicht op het plezier (de kick). En dan de langzame weg naar boven waarin er nooit meer die "high" kan zijn zonder de verslaving zoals die tijdens de eerste tijd van de verslaving er wel was... Dat is geen opbeurend vooruitzicht voor velen...Daarom is het ook zo moeilijk..

Gelukkig zijn niet alle verslavingen eindeloos ellendig als je eenmaal bent afgekickt. Zelfs een nicotine verslaving afkicken is goed te doen en dat geldt ook voor gok en alcoholverslavingen. Er is geen gemis van een echte "high". Bij drugs en medicatie is dan soms lastiger.. vooral als je psychisch toch al zo kwetsbaar bent.

vrijdag 5 december 2014

Stress verminderen



Neem even vijf minuutjes.. even een aangename en verrassend filmpje.. voor de stressballetjes onder ons. Kijk, luister en geniet.. neem even de tijd.. het is echt de moeite waard..

Een willekeurige stad, een glazen ruimte met een kussentje, met rustige muziek,, een kalmerende stem en dan komt het echte ontspanningswerk..

Enjoy!

donderdag 4 december 2014

Het rustbrein, Alzheimer en depressie



Wat is het rustbrein en hoe werkt het? Wat is de overeenkomst tussen Alzheimer en depressie? En wat doet meditatie en mindfulness voor het brein? Kijk het hier terug.