zaterdag 29 november 2014

Trots zijn op je hart



Dit blogje is voor alle mensen die zich zorgen maken over hun hart. Misschien wel omdat je last hebt van hartkloppingen of paniekaanvallen waarbij je hart heel erg snel en hard tekeer gaat, dat je bang bent dat je deze keer echt dood gaat. Voor alle mensen die last hebben van een angststoornis met hypochondrie, die denken dat ze een hartaanval krijgen als ze pijn op de borst ervaren. Voor alle mensen met hyperventilatie, die het soms zo benauwd hebben en zich dan heel ellendig en slap voelen..

Wees trots op je hart. Je hart heeft je gebracht tot waar je nu bent. Het heeft al zoveel mee gemaakt en het slaat nog steeds, trouw... zijn of haar slagen.. Het is misschien wel meer dan eens "gebroken" geweest, het heeft verdriet gekend, bedrog, verlating, afwijzing en er is wellicht met je hart en je gevoelens gespeeld. Toch is het hetzelfde hart dat je nog steeds elke dag en nacht weer, voorziet van zuurstof in je hersenen, spieren, weefsels en je organen. Het hart dat trouw pompt ondanks alle stress of angst die je hebt ervaren.. het verdriet dat je hebt gehad.

Bedank je hart gerust voor het feit dat het zich elke keer weer aan weet te passen aan de soms moeilijke omstandigheden. Dat het sneller gaat slaan als je inspanningen verricht, zodat het meer zuurstof aan spieren levert en meer kooldioxide af kan voeren via de longen. Het hart dat je hiermee in staat stelt om te rennen, te sporten, te fietsen, te zwemmen of auto te rijden, te stofzuigen of een bed op te maken.

En als je weer eens in een paniekaanval terecht komt en je voelt je hart zo tekeer gaan, weet dan dat dit komt omdat door je angst er heel veel adrenaline (hormoon) in je bloed zit wat je hartslag versnelt. Je lichaam zet zich schrap om te vechten of te vluchten en stuwt de spierspanning daarom omhoog zodat je op scherp staat. Als dit langer duurt kan je spierpijn gaan ervaren. Er komt doordat je hoger gaat ademen heel veel zuurstof in je bloed, allemaal gericht om je spieren optimaal te kunnen gebruiken (spieren werken door suikers te verbranden m.b.v. zuurstof). Deze grote hoeveelheden zuurstof maken dat je bewegingsdrang gaat krijgen. Je wordt onrustig, kan gaan ijsberen, trillen of beven. Het kan maken dat je duizelig wordt omdat je niet genoeg kooldioxide uitademt.

Het is van belang dat je op zo'n moment je ademhaling weet te reguleren middels ademoefeningen. Een tragere ademhaling met diepere flankademhaling is vaak helpend. Kort door je neus in ademen en via je mond rustig langdurig uitademen. Evt. kan je wat bewegen hierbij zodat je sneller zuurstof verbrandt. Verder kan het helpen om rustig voor te lezen, te bidden, te praten, te fluiten of te zingen. Door je stembanden te gebruiken vertraag je jezelf. Daarbij biedt het afleiding van de angstige gedachten die de angst zo triggeren. Ga iets doen wat je afleidt en waar je van kan ontspannen. Dat kan voor iedereen verschillend zijn.. De een wordt rustig van lezen, de ander houdt van muziek luisteren, een stukje wandelen met of zonder hond is helpend, een leuke film kijken, kleuren, breien, haken, tekenen, schilderen of kleien (of iets anders creatiefs).. probeer je aandacht weg te halen bij je angst.

En realiseer je dat je hart je niet in de steek zal laten. Het doet zijn uiterste best om je angstaanval te verwerken. Het hart kan het aan en zal kalmeren als jij ook kalmeert. Haal een aantal keer diep en rustig adem zodat je het actieve zenuwstelsel tot kalmte brengt en het ontspannende deel van het zenuwstelsel (parasympathisch) in werking laat treden. Bedenk dat evt. onregelmatigheden juist wijzen op ontspanning. Bedank je hart voor haar goede zorgen... be proud..

Wil je hulp bij paniek en angstaanvallen, neem dan gerust contact op met Minerva Counseling via email: minervacounseling@gmail.com

Geen opmerkingen: