maandag 10 november 2014

Een gastles op het Vitalis college

Vandaag heb ik weer eens voor de klas gestaan. Nou ja .. voor de klas. Ik ben niet zo van het traditionele lesgeven. Ik zit liever in een kring met de klas, bespreek dan graag dingen met de studenten om te kijken hoe ze ergens tegen aan kijken of waar ze mee bezig zijn.

Ik ben niet zo zeer een docente als meer een trainer. Daar zit een nuance verschil in. Ik hou van interactief leren. Leren terwijl je bezig bent met "doen". Zeggen wat je "denkt" en proberen om met verschillende invalshoeken ergens naar te kijken.

Deze keer was ik uitgenodigd bij het Vitalis College in Breda, bij een MBO BBL klas. Werkend leren dus. Een diverse klas qua leeftijd en opbouw. Ze werken allemaal in de zorg, met verstandelijke beperkte cliƫnten. En maandags gaan ze naar school en hebben ze les. Omdat ze zelf een gastles mochten regelen was er vandaag de beurt aan Novadic Kentron (verslavingszorg) in de ochtend en "Een steekje los?" in de middag.

Geen van allen hadden ze verder nog iets te maken gehad met "Een steekje los?", het spel. Ze waren wel benieuwd wat het inhield en na een korte introductie heb ik ze maar gelijk het spel laten ervaren door te gaan speeddaten met de kwartet variant van de uitbreidingssets Zelfregie en Persoonlijkheidsstoornissen. Deze variant houdt in dat je met vragen en stellingen elkaar gaat bevragen en kaartjes ruilt totdat je met vier andere kaartjes eindigt dan waar je mee begonnen was. Een lekkere energizer zo vlak na de lunch, dit om te voorkomen dat de afterlunchdip er in zou hakken.

Nadat de studenten daarmee klaar waren heb ik ze het bordspel uitgelegd, de ontstaansgeschiedenis van het spel en waarom het spel er is gekomen. Dat het doel is om over psychische gezondheid en kwaliteit van leven met elkaar in gesprek te gaan op een speelse maar toch ook wel serieuze manier.

Ze gingen daarna in twee groepjes uiteen om vragen, stellingen en fotokaartjes te bespreken in de thema's hulpverlening en sociale contacten. Hier werden interessante gesprekken gevoerd waarbij er in nader en dieper werd gekeken naar wat je bijvoorbeeld in de communicatie bij jezelf kan verbeteren, wat herstel voor jou betekent en hoe je aan kijkt tegen mensen met een beperking of stoornis.

Al snel merkten ze dat je hele mooie gesprekken kon voeren met elkaar en dat elk kaartje weer uitnodigde om eens een ander onderwerp binnen de psychologie of van de psyche bespreekbaar te maken met elkaar. Dat je daardoor uitgedaagd werd om telkens weer te kijken wat een ander daar van denkt of hoe die het ziet en in hoeverre dat overeen komt met hoe je er zelf tegen aan kijkt.

Na een korte pauze besloten we met een quiz variant waarbij ik twee teams tegen elkaar heb laten strijden met kennisvragen, woord raden en tekenen/uitbeelden. Hier waren de Opstekers te verdienen en daarom werd er fanatiek mee gedaan. Het eindigde in een gelijke stand waarbij uiteindelijk een eigen uitbeelding de definitieve winnaar opleverde..

Deze gastles/workshop werd gewaardeerd met woorden als "afwisselend, inspiratief, actief, leuk, leerzaam, reflectief interessant en vooral ook verrassend". Ze hadden dit niet zo verwacht en het was voor hen een leuke manier om eens op een hele andere manier met elkaar over hun vak bezig te zijn!

Geen opmerkingen: