zondag 2 november 2014

10 Stapjes die je helpen voor jezelf te kiezen


Voor jezelf kiezen kan nog best moeilijk zijn. Vooral als je in relaties zit met anderen die je verstikken, die maken dat je je beklemd voelt of waarin je jezelf steeds verder kwijt raakt. Mensen roepen dan vertwijfeld uit: "ik weet niet meer wie ik ben en wat ik nou eigenlijk echt wil? Hoe kom ik terug naar mijn eigen essentie, mijn eigen zelf?"

Nou kan je daar een hele spirituele verhandeling over gaan beginnen, over "het zelf" en "het ego" en in hoeverre dat wel of niet bestaat maar dan spreek je bijna over een andere dimensie of bestaansniveau en vooralsnog zitten we op de planeet die aarde heet en zijn we in een lichaam gestoken met een stel hersenen en een psyche waarmee we het vooralsnog hier moeten doen. Dus ik hou het even aards en ga door op het psychologische zelf.

Dit is het "zelf" wat we doorgaans met "ik" aanduiden als we het over onze eigen persoonlijkheid hebben. Het "ik" wat in ons dagelijkse leven van alles denkt, voelt en doet. Het "ik" wat zich soms prima voelt en soms ook wat minder prima voelt, dat het soms gewoonweg moeilijk vindt allemaal en dan helemaal niet meer weet hoe het verder moet of hoe het zich voelt of zou moeten voelen.. Het "ik" dat soms door medicatie of andere middelen verdoofd is, afgevlakt kan zijn of zichzelf heeft verschanst achter dikke muren ter bescherming van onze kwetsbaarheid.

Mooi zo'n psychisch bouwwerk maar zie dan nog maar in relatie tot anderen jezelf te zijn in de gewone buitenwereld.

Voor jezelf kiezen is een stap dichter naar wat je wilt of wie je wilt zijn. Dat kiezen voor jezelf is niet enkel een psychische aangelegenheid. Dat is niet alleen maar ergens over nadenken maar dient uiteindelijk uiting te krijgen in hoe je je opstelt in je eigen leven, hoe je in de maatschappij staat, met wie je om gaat en met wie je niet (meer) om gaat, wat je doet, wat je zegt en waar je naar toe wilt.

Dat start met een gedachte.. een leidraad.. en dat vindt zijn uitwerking met "doen"... Welke stap ga jij zetten? 


Geen opmerkingen: