woensdag 22 oktober 2014

Hoe makkelijk ben jij te beïnvloeden?




Ik heb stiekem wel moeten glimlachen om dit filmpje maar ergens laat het ook een heel gevaarlijk fenomeen zien waar mensen al sinds mensenheugenis last van hebben. Beïnvloeding... of met een wat negatievere lading: manipulatie. Denkfouten die ontstaan door een misleidend praatje van een ander.

Mijn ouders waren nuchtere mensen en hebben mij opgevoed met het idee van geloof niet zo maar alles wat ze tegen je zeggen. Kijk naar feiten, onderzoek dingen en doe niet zomaar ergens een uitspraak over. Dat was wel heel streng, soms ook tegen dovemansoren gezegd want ik was nogal een flapuit.. een spontaan kind. En als het niet goed ging dan maakte ik er wel een mooi verhaal van. Dan zeiden ze: je smoesje is mooi maar het verhaaltje deugt niet.. en dan keken ze me glimlachend aan.. Met diezelfde glimlach als ik nu naar het filmpje keek. Vermaakt maar ook wat geschokt...

We kennen het placebo effect. Als dokters mensen vertellen dat een suikerpil een nieuw en doeltreffend middel tegen stress of depressie is, dan werkt het vaak alleen al positief omdat het er door een dokter bij verteld is. Hetzelfde placebo effect zien we hier op de biologische voedselbeurs waar onze kenners zich laten verleiden door een stukje kipnugget, fishburger of meloen van Mc Donalds. Ze weten zeker dat het hier om hoogwaardig biologisch groente, fruit of vlees gaat.. dat proef je zo.. zo vol van smaak...

Het praatje is mooi.. maar het verhaaltje deugt niet.. niemand die het wat deert overigens want als het goed klinkt, dan zal het wel goed zijn.. toch? Hoe makkelijk dat placebo effect. Realiseer je echter dat het hier nog om erg onschuldige dingen gaat als een stukje tomaat van de Mc Donalds. Dit gebeurt echter ook op grote schaal.. bij bedrijven die graag grote winsten maken. Mooie verhaaltjes vertellen die niet helemaal deugen is orde van de dag.. Het heet reclame maken.. en het is vaak niet waar wat er dan gezegd wordt. Echter het geloof in de (blijde) boodschap is soms al voldoende. Geloof en reclame.. ze zijn een duo wat ons mensen verleidt tot denkfouten.

Veel mensen vinden nog steeds dat het beter is om rond te lopen in een shirtje van Adidas dan eentje van de Zeeman..  of dat een goedkope wijn minder lekker is dan een dure..en dat in een glossy tijdschrift meer te lezen is dan in een papieren weekblad. En wat vind jij van superfoods? Zijn ze echt zo goed of is het verhaaltje beter?

Geen opmerkingen: