donderdag 25 september 2014

Waardering en de les van misleiding van ons denken




Een bijzonder psychologisch experiment in Washington. Tijdens de spits staat Joshua Bell, een bekend Amerikaans violist, met een honkbalpetje en een spijkerbroek, een paar van de moeilijkste klassieke vioolpartijen te spelen op zijn 3.5 miljoen dollar kostende Stradivarius. De violist, zoon van een psycholoog, speelt de sterren van de hemel in het drukke metrostation maar nagenoeg niemand merkt het op.

Voorbijgangers die normaliter een honderd dollar of meer voor een kaartje moeten neerleggen om hem te horen en zien spelen, lopen achteloos langs hem heen zonder te stoppen, zonder hem een blik waardig te keuren. Hij verdiende na een paar uur spelen slechts 32 dollar met uitzondering van een 20 dollar die hij kreeg van een mevrouw die hem herkend had.

Het psychologisch experiment laat iets heel bijzonders zien. Al ben je dus nog zo'n begaafd mens, speel je de sterren van de hemel en kan je iets bijzonder goed.. je waarde en de waardering van anderen wordt niet gebaseerd op wat je kan of waar je goed in bent. Er is kennelijk nog een heel belangrijk ander "iets" wat maakt dat je de waardering krijgt die je toekomt. Dat mensen je het waard vinden. Het zegt echter niets over jou en of jij wel of niet goed bent!

Als Joshua namelijk in zijn jacquet een prachtige partij viool speelt in een grote concertzaal dan betaalt men daar een vermogen voor. In de metro is hij een "nobody". Een oninteressante straatmuzikant die ondanks zijn prachtig en indrukwekkend vioolspel nauwelijks publiek trekt en weinig waarde heeft als het gaat om de geldelijke beloning. Waar niemand letterlijk tijd of aandacht voor heeft.

Laat dit interessante fenomeen je aan het denken zetten hoe jij en ik van waarde zijn. Hoe we waarde uitdrukken voor ons zelf en voor anderen. Hoe we anderen waarderen op basis van uiterlijkheden, tijd, ruimte en gelegenheid.

Het laat tevens zien hoe belangrijk de juiste presentatie is. Dat je financieel bijvoorbeeld pas vooruit komt als je op waarde geschat wordt door anderen en dat het cruciaal is dat je dit op het juiste moment bij de juiste mensen laat zien of horen. Dat je duidelijk herkenbaar bent en dat je niet "goedkoop" oogt. Goedkoop ogen.. maakt dat mensen de waarde onderschatten.. ze willen liever iets wat duur oogt.. dat is de les van de misleiding van onze denkgeest als we naar deze "straatmuzikant" kijken. Mensen redeneren nog vaak dat duur ook voor kwaliteit staat. Dat het niet zo hoeft te zijn, laat onze straatartiest zien.

Onze zintuigen en onze hersenen, ons denken misleidt ons regelmatig. Dat zijn wij niet.. dat is onze interpretatie, onze aandacht die even ergens anders was. Hadden de mensen goed geluisterd met hun oren i.p.v. met hun ogen, dan hadden ze gehoord dat het hier niet om zomaar een violist ging...daar in dat metrostation. Wellicht hadden ze dan even stilgestaan om te luisteren en te genieten van het moment..

Carpe Diem.. Pluk de Dag!

2 opmerkingen:

Tura Gerards zei

Mooi geschreven, Jolande. dank je wel.
In de oude Oosterse zienswijzen zijn de vervormingen die het denken maakt van de werkelijkheid gekoppeld aan het woord "maya". Ons denken is goed om ons feiten te laten herinneren, maar op het gebied van hogere waarheden en de zin van het leven misleidt het denkvermogen ons - volgens die oosterse zienswijze - altijd.
Of zoals jij zo treffend zegt: wij zijn niet onze gedachten, we zijn niet onze hersenen.
En er kan ook aan worden toevoegd: we zijn ook niet ons gevoel.
Met vriendelijke groet, Tura

Jolande Rommens-Musquetier zei

Dank voor je toevoeging! Je hebt helemaal gelijk.. we zijn ook niet ons gevoel.