maandag 22 september 2014

Het onveranderbare "ik"


Na een overdenking over jezelf zijn kom ik verder op het "onveranderbare ik". Dankzij mijn boek over een nieuwe psychologische methodiek (Time to ACT) krijg ik weer aanvullend materiaal over het "werkelijke zelf" wat er in ons zit. Het zelf wat onveranderbaar is gebleken. Wat we in het diepst van binnen zijn. ACT (Acceptance and Commitment Therapy) zit op het kruisvlak van psychologie en spiritualiteit. Het is een psychologische stroming die Oosterse elementen in zich heeft opgenomen.

Het onveranderbare "ik" is mooi uit te leggen met een metafoor. Een mooie metafoor is die van de hemel. De hemel is onveranderbaar blauw met de zon die er schijnt. De hemel met de zon is onaantastbaar, wat er ook gebeurt. De hemel en de zon zijn ons onveranderbare "ik". Toch wordt dat "ik" regelmatig onzichtbaar door allerlei emoties en gevoelens, door gedachten en gedrag, door interpretaties. Dat zijn de wolken, de regenbuien, bliksem en donder, de wind, de hagel en sneeuwbuien. Hoe slecht het weer op aarde ook wordt, hoeveel stormen er ook woeden en hoeveel wolken er voorbij drijven.. het tast de hemel en de zon nooit aan. Het heeft geen invloed op hen. Het kan ze niet deren. Dat weet je als je wel eens in een vliegtuig boven de wolken hebt gevlogen.

Zo is het ook met het "ik". Of zoals ze het zo mooi in het Engels zeggen "I".. wat in de psychologie ook wel vertaald wordt met "Eye", het oog want het ik ziet alles. Vanuit het onveranderbare ik, kan je kijken naar je leven vanuit een helikopterview. Dan kijk je vanuit een afstandje, beschouwend naar jezelf en dat wat er om je heen gebeurt.

Als je een levenslijn maakt dat zal je zien dat je allerlei dingen meegemaakt hebt. Je hebt angsten gekend, je hebt dromen gehad, sommige zijn uitgekomen, sommige kwamen niet uit. Mensen kwamen en gingen in de diverse perioden van je leven. Dan weer was het contact intens dan was het weer los en nam je afscheid. Misschien had je verdriet of was je juist blij of opgelucht. Het kan ook nog allemaal tegelijk.

Je hebt verschillende rollen (gehad). Je hebt verschillend gedrag vertoont. Je leven veranderde in de loop van de tijd en je heb miljarden gedachten gedacht en gevoelens gevoeld. Toch is dat allemaal niet het onveranderbare "ik". Je bent immers niet je gedachten of je gevoelens, anders was je er nu niet meer. Je bent ook niet je gedrag.. wat je wel bent is degene die observeert, die bewust is..

Je Bent.


Bron: Time to ACT

Geen opmerkingen: