donderdag 18 september 2014

De zeemeeuwcultuur

Ken je dat? De zeemeeuwcultuur?

Je kent ze wel zeemeeuwen. Van die mooie grote witte vogels die urenlang in de lucht kunnen cirkelen, die achter boten aan jagen in de hoop er nog iets eetbaars van te krijgen of van die zeemeeuwen die op de stranden en in steden voorkomen en die over je heen vliegen.

Wat minder leuk is aan zeemeeuwen is als ze hun ontlasting laten vallen. Als kind speelde ik eens buiten toen een er eentje over kwam vliegen en opeens had ik zo'n vieze stinkende natte wit/bruine flats op mijn schouder zitten... brrrrr wat viessss..

Toen ik nog bij de politie werkte was er een leidinggevende van een andere afdeling die regelmatig onze afdeling op kwam lopen en dan een paar smeuiige, cynische opmerkingen maakte, waaruit bleek dat hij eigenlijk ons wilde vertellen dat hij het ergens niet mee eens was. In plaats van daar normaal over te praten en te zeggen wat hij graag verbeterd wilde zien, kwamen er een paar vervelende sneren onze kant op.. en dan na een korte monoloog (omdat wij er niet zo'n trek in hadden om er op in te gaan) verdween deze leidinggevende weer een paar dagen uit het zicht. Ons verbaasd en verontwaardigd achter latend.

In het begin irriteerde ik me er aan totdat een oudere wijzere politie collega mij schertsend zei: "ach.. laat het gaan Jolande.. dat is er eentje van de zeemeeuwcultuur". Enigszins verwonderd keek ik hem aan en vroeg wat hij daarmee bedoelde. Geduldig legde hij mij uit:

"Je hebt mensen die vinden het moeilijk om op een normale manier aan te geven waar ze mee zitten, wat ze nodig hebben en wat ze graag anders willen zien. Sommige leidinggevenden hebben daar op z'n tijd last van vooral als ze gestresst zijn en je ziet dit ook wel bij collega's die teleurgesteld zijn of boos zijn. In plaats daar over te praten, droppen ze een rotopmerking, cynische sneer of gooien ze het als ongezouten pap op tafel. Ze doen net als een zeemeeuw die overvliegt en zijn fledder laat vallen omdat hij er last van heeft en het kwijt moet. Daarna verdwijnen ze weer en laten anderen met de shit zitten...."

Ik schoot in de lach en vond het een prachtige metafoor voor je negativiteit ergens dumpen en dan maken dat je weg komt zonder verder het gesprek aan te gaan.. Zeemeeuwcultuur..

Ik zie het ook regelmatig in groepen op social media. Ik zag het vandaag op facebook weer gebeuren. Er zit dan iemand in zo'n groep.. die dropt een shitload aan negativiteit en is dan weer verdwenen terwijl men ondertussen er op reageert of die persoon er op aan spreekt. Het gedrag van de zeemeeuw op internet is een virtueel bommetje plaatsen en dan gaan kijken hoeveel opschudding (flaming) je kan veroorzaken. Even trollen en rellen. Ook op internet zitten behoorlijk wat zeemeeuwen...De kunst is om het je dag niet te laten vergallen en gewoon de shit van je schouder te halen en door te gaan met waar je mee bezig was.

Ik begrijp in een keer waar de opmerking: "je praat poep" vandaan komt..

Geen opmerkingen: