woensdag 24 september 2014

Counselor, Psycholoog, Psychiater, wanneer ga je naar wie?

Mijn eerste zelfgemaakte infographic. Ik kreeg een tip van een collega die infographics maakte. Het kan online en het is gratis. Dat leek me wel wat en als autodidact ga ik dan gelijk enthousiast aan de slag. Even experimenteren.. hoe werkt dit? Na een uurtje digitaal fröbelen had ik mijn eigen, eerste, echte infographic af.

Aangezien psychosociale counseling in Nederland nog relatief onbekend is, leek het me handig om eens duidelijk te maken waar de counselor staat ten opzichte van de psycholoog of psychiater. Vaak is het mensen totaal niet duidelijk wanneer je bij wie terecht kan en eerlijk gezegd wist ik dat zelf voordat ik mijn opleiding tot counselor deed, ook nog niet zo goed.

Deze infographic laat het duidelijk zien. Als je een psychisch probleem hebt en het is van tijdelijke aard (en dat zijn 80% van de psychische problemen) dan kan je naar de psychosociaal counselor toe. Die is opgeleid om psychische problemen van tijdelijke aard te behandelen. Het gaat dan om problemen als stress, burn-out, overspannenheid, gebrek aan zelfvertrouwen, angstgevoelens, boosheid, frustratie, gevoelens van afwijzing, onrust, niet goed genoeg voelen, communicatieproblemen, relatieproblemen, somberheid, hevige rouw en verdriet. Alles wat tijdelijk een psychische belemmering vormt of een probleem is.

Heb je echter een stoornis zoals borderline, chronische depressie (dysthymie), adhd, ptss, dwangstoornis, autisme en add of heb je een narcistische, anti sociale, ontwijkende, afhankelijke, paranoïde, schizoïde, schizotypische of theatrale persoonlijkheidsstoornis dan is de psycholoog of de psychiater de aangewezen persoon. De psychiater is de enige arts in dit rijtje en daarom mag deze medicatie voorschrijven. Stoornissen zijn psychische aandoeningen waar je niet van kan genezen. Die leer je hanteren, er beter mee om gaan. Alhoewel Borderline tegenwoordig de persoonlijkheidsstoornis is, die wel steeds beter te genezen is middels schematherapie en dialectische gedrag therapie

De GGZ in Nederland zou nog beter geregeld kunnen worden als er meer gewerkt en doorverwezen zou worden naar goedopgeleide psychosociale counselors. Dan hadden we geen wachtlijsten meer. Helaas is dat (nog?) niet zo. Counseling is een nog zo jonge tak aan de boom van psychische behandeling methodieken dat moet kennelijk nog groeien. Het is nog weinig bekend en erkend, het is tijd dat dit eens gaat veranderen. Vandaar mijn blogje! Verwijs eens wat vaker naar de psychosociaal counselor zodat mensen de hulp krijgen die ze nodig hebben en niet onnodig lang hoeven wachten op de juiste hulpverlening. Neem counselors in dienst en laat hen de eenvoudigere psychische problematieken behandelen. Ontlast psychologen en psychiaters, laat hen de 2e lijnszorg bieden en schakel goed geschoolde HBO beroepskrachten in voor het lichtere werk in de basiszorg.

Heb je een tijdelijk probleem maar heb je ook medicatie nodig dan kan deze medicatie ook via de huisarts verkregen worden en gecombineerd worden met counseling. Voor meer informatie neem vrijblijvend contact op via minervacounseling@gmail.com


2 opmerkingen:

Kim zei

Erg interessant om te lezen zeg! Super bedankt voor het delen.

Jolande Rommens-Musquetier zei

Graag gedaan Kim :)