zondag 14 september 2014

Boosheid, woede? Je hebt een keuze moment



Voorheen kon ik heel snel boos worden. Dan werd ik ook echt heel boos. Ik had dan de neiging om alles om me heen het liefst kapot te maken. Of dat nou iets van een voorwerp was of een mens dat maakte mij dan op dat moment eigenlijk niet zoveel uit want ik was boos!!!

Die boosheid zat er al vroeg in. Als temperamentvol kind, was ik makkelijk boos te maken. Ergens mijn zin niet in krijgen of liep iets niet zoals ik wou? Dan was ik boos. Ik reageerde verongelijkt, kon dan gaan zitten mokken of exploderen waarbij ik verbaal geweld geen probleem vond. Ik voelde me ook vaak onbegrepen. Er werd niet naar mij geluisterd maar ik had ook niet zo goed geleerd hoe ik mij kon uiten door woorden te geven aan mijn gevoelens van boosheid. Te vertellen waarom ik zo boos was. Boosheid is een emotie, daaronder liggen gevoelens. Gevoelens die niet geuit zijn.

Het je niet begrepen voelen hangt vaak samen met het niet goed kunnen uiten van boosheid. Het één houdt het ander in stand. Dan kan je daar, net als ik deed, de ander de schuld van geven en leg je het probleem telkens buiten jezelf. Als je het probleem buiten jezelf legt, dan los je niets op en blijf je continu tegen mensen op botsen in je leven, die niet naar je luisteren, die geen begrip voor je hebben, die je boos maken.  En vervolgens heeeeeel boos zijn op de hele wereld die zo gemeen tegen je doet.

Verandering begint bij echter bij jezelf. Waardoor komt 't dat je telkens niet gehoord en begrepen wordt?  Met deze vraag start een stukje zelfonderzoek. Een stukje onderzoek in jezelf en vanuit jezelf in relatie tot je omgeving. Eerlijk durven kijken naar jezelf, naar je drijfveren en wat het is dat je telkens weer in zo'n boosheid terecht komt waardoor je je genoodzaakt voelt om met een scherpe tong een tegenstander te bestrijden. Wat maakt dat je tegenstanders zoekt, de strijdbijl telkens weer op pakt?

Boosheid straft zichzelf met pijn en spijt. Boze mensen worden gemeden op den duur. Anderen willen niet telkens het conflict met hen aan moeten gaan. Telkens weer de strijd moeten voeren, de discussie, de vervelende opmerkingen en de onrust die dit met zich mee brengt. En zo keert boosheid zich tegen zichzelf. Het komt als een boomerang bij je terug en dat is niet prettig leven.

Om te leren omgaan met boosheid vergt onderzoek waarom iemand zo snel boos wordt. Wat is er gebeurd en hoe was de reactie. Wat is er ooit gebeurd waar het op terug pakt. Wat is er onverwerkt blijven liggen waardoor het leven een strijd is geworden i.p.v. een fijne tijd? Heb je issues met boosheid dan is counseling echt helpend om hiervan af te komen. Probeer eens een gratis kennismakingsgesprek om te kijken of het wat voor je is en ervaar voor jezelf wat het met je doet.

Boosheid is een middel om je grenzen aan te geven. Het kan helpend zijn om te zorgen dat anderen niet over je heen lopen, het kan ook een valkuil zijn waarmee je voortdurend jezelf in de weg zit en relaties kapot maakt. Je hebt echter altijd een keuze moment.. het is aan jou om er wat mee te doen.. of niet..

Geen opmerkingen: