donderdag 10 juli 2014

Positief Opvoeden

Ik had laatst een cursus positief opvoeden gedaan bij Centrum Jeugd en Gezin in Breda. Een aantal opmerkelijke leerpunten waren ondermeer zoveel mogelijk "nieten en geens" uit je taalgebruik schrappen en vervangen door wat je wel graag wilt. Dus niet: ik heb liever niet dat je met je schoenen op tafel zit.. maar: schoenen en voeten graag op de vloer houden.

Dit omdat het onderbewuste woorden als "niet" en "geen" eigenlijk niet goed registreert en dat het eerder als aanmoediging lijkt te werken daardoor. Hetzelfde als het roze olifantjes verhaal. Denk niet aan een roze olifant en je denkt er gelijk aan zeg maar.

Ik ben eens gaan letten op "nieten en geens" en ze komen nogal eens voor terwijl het psychologisch gezien eigenlijk in effectief is. Zo liep ik op het winkelcentrum in Breda Noord en daar is een bordje opgehangen dat je er niet mag rondhangen, geen rommel mag laten liggen, geen overlast mag veroorzaken etc. Leuk bedoelt allemaal maar het moedigt niet aan tot gedrag wat je wel graag zou willen zien namelijk dat rommel in prullenbakken thuis hoort en dat het gewaardeerd wordt als men rustig praat en wat stilte voor de omwonenden in acht houdt na sluitingstijd bijvoorbeeld.

In een bus zie je ook vaak nieten/geens. Niet spreken met de bestuurder kan dan zijn: de bestuurder heeft zijn aandacht op de weg nodig. Gelieve alleen tijdens de stops met de chauffeur te spreken. Er stond al wel dat een bepaalde plaats gereserveerd was voor zwangeren en invalide mensen. Dat was dan weer wel positief geformuleerd. Bij de stilte coupƩ van de NS treinen werkt het nog niet altijd even goed, de positieve formulering.. heb ik gemerkt.

Wat herkennen jullie hierin in je dagelijks leven? Gebruik je veel negatief geformuleerde boodschappen of zeg jij wat je wilt op een positieve manier?

Geen opmerkingen: