zondag 13 juli 2014

Geef nooit op..?

Dit plaatje kwam ik tegen op Facebook. Geef nooit op.. met een muisje met een helmpje op.. klaar voor de gevaarlijke klus om een blokje kaas uit een muizenval te halen.

Nuchter als ik ben, denk ik dan gelijk: "wat een opgave.. dat gaat 'm zo niet worden.. Wie verzint nou zoiets? Dat is een beetje dom. Een valhelm op doen om jezelf vervolgens te laten neerslaan door een valklem? Dat kan slimmer".

Een ander stemmetje in mij (waarschijnlijk de meer socialere kant) zegt dan: "zit eens niet zo serieus te doen.. het is gewoon een grappig plaatje, daar moet je verder niet over nadenken".

De dialoog gaat door.. "Hoezo niet over nadenken, als we allemaal zo door het leven gaan met valhelmpjes op omdat we een nekslag verwachten voor een klein blokje kaas of iets anders lekkers, dan ben je gewoon niet slim bezig. Pak een stok ofzo.. i.p.v. een helm.? Dat is nou precies het probleem.. je moet wel blijven nadenken als je een risico neemt of iets lekkers begeert. Als je iets op een andere manier ook kan verkrijgen zonder onnodig moeilijk te doen of risico's te nemen dan geniet dat toch meer de voorkeur?".

Enfin.. de muis met de kaas roept gemengde gevoelens bij mij op. Hoe dan ook.. de tekst is duidelijk. Je moet het nooit opgeven. En zelfs daar is wel iets over te zeggen. Immers alles waar "nooit" of "altijd" of "niemand" bij staat, klopt niet. Er zijn immers "altijd" uitzonderingen. Er zijn situaties te bedenken waarbij je het soms maar beter wel op kan geven.. zoals bij stalking bijvoorbeeld. Als je obsessioneel bezig bent met iemand of iets.. of ergens verslaafd aan bent zodanig dat het je hele leven beheerst en belemmert.. dan kan je maar beter iets opgeven om je energie in slimmere dingen te steken...soms moet je juist iets opgeven om gezond te blijven of verder te komen.

Zo dat wou ik even kwijt ;-) Fijne zondag!

Geen opmerkingen: