vrijdag 11 juli 2014

Examenstress.. wat stress met je hersenen doet..

Stress in de parkeergarage... ken je dat van die momenten dat je wel door de grond kan zakken van schaamte? Nou dat had ik dus vandaag.. meerdere keren...wat examenstress al niet doet met je hersenen...

Vandaag moest ik dus examen doen in Utrecht. Bij de Vechtsebanen, een groot kantoor en examencomplex van ondermeer het CBR. Ik rijd braaf naar de  parkeergarage de Vechtsebanen en stop voor een poortje. Een groot bord staat bij elk poortje dat je alleen kan parkeren als je betaalt met je pinpas, je visa of meastro card. Niet met contant geld dus. Geen probleem denk ik nog...

Ik dus mijn pinpas in het gleufje van de parkeerpaal gestopt.. "kaart omdraaien" zegt het paaltje onverbiddelijk. Ik draai mijn pas om. "Kaart omdraaien.. kaart omdraaien.." blijft er maar in het schermpje verschijnen..Enfin ik draai mijn pas vier, vijf keer om.. er gebeurt niets, voorkant, achterkant, magneetstrip links, magneetstrip rechts, chip voor, chip achter... niets..telkens die foutmelding.

Dan maar mijn visacard gepakt.. misschien doet Maestro het niet. Ook hier hetzelfde.. "kaart omdraaien, kaart omdraaien.. "ik steek de visacard er een keer of vier op alle denkbare wijzen in maar nee hoor..

Q Park card dan?? Maar tevergeefs.. is het paaltje kapot? Ik manoeuvreer lichtelijk gestresst  (want ik moet op examen!) mijn auto bij een ander paaltje.. maar ook hier herhaalt zich hetzelfde en naast me rijdt een auto probleemloos door.. Wat doe ik fout?? Ik druk dan maar op de knop voor assistentie.. en ......het paaltje spuugt een papieren barcode kaartje uit.. de poort gaat open.. OMFG .. was dat het... ik moest op de knop duwen.. waarom staat dat er niet bij??? Waarom dat megabord er wel bij over hoe je moet betalen en met welke pasjes? Ik was er helemaal door afgeleid.

Enfin.. auto weggezet. Ik wil naar buiten lopen. Zit er een megagrote knop voor een grote stalen traliedeur naar buiten. Ik druk op de knop. Er gebeurt niets.. druk nog een keer wat harder op de knop.. de zware ijzeren deur blijft gesloten.. er gebeurt niets. Ik druk nog een keer op de knop en uit nijd duw ik eens flink tegen de loodzware deur en met flink wat kracht.. kan ik 'm moeizaam open duwen.. en ik maar denken dat het een automatische electrische deur was die open zou gaan .. tjeezzzz je zou hier maar invalide of bejaard zijn.. je komt hier nooit meer uit. Als het examen net zo goed gaat als de parkeergarage dan zak ik vreselijk... denk ik nog...

Na het examen krijg ik een uitrij kaart... ik loop naar de parkeergarage, naar de betaalautomaat en doe mijn parkeerkaartje er in. 3.75 Euro zegt het scherm. Daarna duw ik de uitrij kaart er in om af te rekenen. "Kaart ongeldig" zegt de machine en ook nu weer duw ik de uitrijkaart een keer of vier in de afrekenautomaat maar hij weigert mijn parkeerkaart te verrekenen.. Kaart ongeldig.. Moet ik nou weer helemaal teruglopen naar het examengebouw voor een andere uitrij kaart? Daar heb ik zo geen zin in....

Nondepinnetjes wat is dit? Ik druk maar weer op een knop, tenslotte hielp dat vanochtend vroeg ook en wat werkt moet je herhalen.... Er komt een telefoonverbinding tot stand met een norse man die niet snapt wat het probleem is. De verbinding wordt plotseling verbroken. Geïrriteerd druk ik nog een keer op de knop. Ik krijg dezelfde man en omdat hij niet snapt wat mijn probleem is besluit hij maar even te komen.. en ik hoor hem hijgend via zijn telefoon aan komen lopen...

Hij kijkt naar mijn parkeer- en uitrijkaart.. "mevrouw dit is een uitrij kaart.. " zegt hij langzaam en kijkt mij onderzoekend aan. "Ja dus? ik probeer er mee af te rekenen maar hij pakt het niet.." zeg ik ongeduldig."Ik heb die kaart gekregen na mijn examen maar hij  werkt niet" en ik duw de kaart in de betaalautomaat om te laten zien dat ik telkens ongeldige kaart melding krijgt... "Nee dat klopt mevrouw, die moet u ook niet in de betaalautomaat stoppen maar in de paal bij de slagboom als u uitrijdt."

Ik voel me bijna door de vloer zakken.. ook dat nog... "o..ehhh jaa.... dat wist ik niet" Vergoeilijkend en glimlachend kijkt de man mij aan.. "ja dat hadden ze ook misschien even moeten uitleggen... maar ik zal even bij de slagboom gaan staan, komt u maar met uw auto.. dan help ik u even met uitrijden..."

Ik weet niet of ik nu moet lachen of niet... ik stap zo snel ik kan in mijn auto, laat de slagboom bedienen door de toch wel vriendelijke parkeergarage meneer bij het uitrij paaltje. Ik rij op tot de scharnierpoorten, volgens instructie van het bordje wat daar op de poorthekken hangt (goddank eindelijk eens een bordje wat je vertelt wat je WEL moet doen) en daarna rij ik gauw naar buiten.

"Ik ben vandaag echt grandioos gezakt voor het parkeren in een parkeergarage... ik hoop dat ik mijn mediation examen beter gemaakt heb ..."denk ik nog...als ik me gauw uit de voeten maak.. mijn navigatiesysteem stel ik dadelijk wel in.. ik wil weg hier...!!


Uitleg en ter mijn verdediging:  bij erge stress werkt het cognitieve breingedeelte slechter als normaal. De vecht/vlucht/vries reactie van het oerbrein heeft dan meer invloed. Je gaat dan slechter cognitief (qua denken) presteren. Dit is een bekend gegeven en dat kan zelfs dodelijk zijn. Een voorbeeld hiervan was:

In een brandend flatgebouw gingen mensen conform een geschreven instructie niet met de lift maar met de trappen naar beneden. Eenmaal beneden aangekomen duwden ze tegen de deur van het trappenhuis die maar niet open ging. Ze duwden en duwden..schreeuwden en brulden..."hij zit op slot, help ons!!! We kunnen er niet uit"  Ze waren in blinde paniek.

Helaas stond er geen instructie "trekken" op deze deur.. waardoor deze mensen alsnog omkwamen door verstikking door rook.. De deur zat echter niet op slot..zoals ze dachten in hun stressreactie.. Met het simpele woord "Trekken" op de trappenhuis deur had een hoop leed voorkomen kunnen worden.



Geen opmerkingen: