maandag 21 juli 2014

De kracht van kwetsbaarheid II

Via de TED lezing op internet werd mijn interesse gewekt naar het boek De kracht van kwetsbaarheid van Brené Brown. Dit boek leerde me dat als iets creativiteit en innovatie tegenhoudt, dat het dan wel angst en schaamte is.

Als creativiteit stopt dan komt dat doorgaans doordat mensen met vernieuwende ideeën lang niet prettig worden ontvangen. Het wordt te snel afgekraakt, niet realiseerbaar of haalbaar gevonden. Het pakt vaak terug op het verleden van de jeugd zoals tijdens de middelbare schooltijd waarbij de beste leerling van de klas je ook niet geliefd maakte of door je ouders die je prestaties niet goed genoeg vonden en dat duidelijk lieten merken.

In Nederland hebben we een houding van: "doe maar normaal dan doe je al gek genoeg" en dat is "killing" voor creativiteit en innovatie. Je zult dus eerst de angst en schaamte weg dienen te halen voordat mensen werkelijk Out of the box durven denken. Veiligheid voelen en mogen falen met het uitproberen van nieuwe dingen is iets waar ruimte voor moet zijn zonder dat men als persoon wordt afgekeurd.

Als counselor begrijp ik goed dat schaamte, angst en schuldgevoelens eerst geëxploreerd dienen te worden alvorens je toekomt aan het werken aan doelen en strategieën. Het probleem achter de hulpvraag heeft buiten disfunctionele patronen van denken, voelen en doen vaak ook nog te maken met zaken als angst, schaamte en schuldgevoelens die mensen weerhouden van het toepassen van werkend en functioneel gedrag.

Ik kan je het boek zeker aanraden..erg makkelijk en herkenbaar geschreven waardoor het leesbaar en begrijpelijk is voor een breed publiek. Voor mij was dit boek een van de beste boeken die ik dit jaar heb gelezen.

Geen opmerkingen: