maandag 14 juli 2014

Als een meisje

"Je rent als een meisje" Als een jongen dit zegt tegen een andere jongen.. of zelfs tegen een ander meisje.. wat roept dit op voor beeld? Is dat een positief of negatief beeld wat opgeroepen wordt?

Het nieuwe spotje van Always Maandverband gooit reclame maken eens over een andere boeg en haakt  in op de beeldvorming rondom meisjes en pubermeisjes. Er is namelijk een enorm verschil in hoe meisjes en jonge dames zichzelf zien onder invloed van de mening van anderen. En dit verschil blijkt op te treden in de puberteit.

In de periode van puberteit als je erg onzeker wordt van je uiterlijk, je veranderend innerlijk, de hormonenstorm die in je lichaam en geest woedt, dan word je ook nog eens geconfronteerd met een negatieve beeldvorming rondom je meisje zijn. "Je rent als een meisje of je vecht als een meisje.." zijn geen positief bedoelde opmerkingen. Ze insinueren iets negatiefs.. namelijk incompetentie.. iets niet goed kunnen. Jammerlijk tekort schieten, niet goed functioneren. Het geeft iets weer van truttigheid en falen.

Het gekke is dat als je een meisje van 10 jaar vraagt om voor te doen hoe een meisje rent, dan rent ze superfanatiek en laat haar beste kunnen zien. Vraag je het echter jonge dames van 13 of ouder dan nemen ze regelmatig het negatieve stereotype beeld over van het truttige, incompetentie meisje dat als nutteloos zwaaiend met haar armen iets doet wat nauwelijks enig effect heeft. Hetzelfde doen jongens van die leeftijd.

Hoe komt dat nou? Wat verandert er in die paar jaar dat de beeldvorming over "het meisje zijn" zo negatief wordt, zowel bij jongens als bij meisjes en misschien zelfs wel bij volwassenen ook? Als je de oudere meiden van vraagt of ze echt zo rennen of echt zo slaan dan geeft het merendeel aan dat het niet zo is. Als je jongens vraagt of hun zusje zo doet, dan geven ze toe dat dit eigenlijk vaak niet het geval is. En toch is er die negatieve beeldvorming over meisjes en hun prestaties.



Always rekent daar mee af.. Goed van ze.. daar moeten we meer van hebben. Eindelijk eens een reclame die houdt snijdt zonder leugens, misleiding en geneuzel over vleugels en blauwe vloeistof wat menstruatiebloed moet voorstellen om te laten zien hoe hoog het absorptie vermogen is. Daar zitten we helemaal niet op te wachten met z'n allen. Liever pakt een vrouwenproduct werkelijk aan wat belangrijk is voor zijn cliënt en probeert oprecht een stukje wereld te verbeteren voor hun doelgroep. Dat blijft pas echt hangen en geeft mij in ieder geval de indruk dat het product er is voor zijn doelgroep i.p.v. enkel voor zijn eigen verkoop.

Geen opmerkingen: