maandag 16 juni 2014

Uitstelgedrag en internet

Ik heb verschrikkelijk last van uitstelgedrag. Nee.. lang niet met alles gelukkig maar wel met sommige dingen. Dingen waar ik tegenop zie, waar ik niet zo'n zin in heb, die ik moeilijk vind. Niets menselijks is mij vreemd ook al ben ik een counselor. Het wilt helaas niet zeggen dat je dan nergens meer last van hebt  ;)

Afijn.. mijn huishouding gaat redelijk goed. Het is er niet brandschoon maar het is opgeruimd en dat loopt allemaal wel op rolletjes met hier en daar een haarpluk van hond of kat en hagelslag van de kinderen. De kliko staat op tijd buiten, er is genoeg eten en drinken in huis, de was is alweer schoon en droog. Dat lukt wel. In mijn werk ben ik juist weer erg precies en doe iets nog liever vandaag dan morgen. Wat weg is, is weg en als iets succesvol is afgerond dan voelt dat goed. Wat een tegenstrijdigheid met mijn leerwerk...

Het probleem zit 'm in een examen wat ik 11 juli moet doen. Een theorie examen voor een accreditatie bij het MfN als mediator. Daarvoor moet ik 600 bladzijden aan Handboek Mediation door worstelen en nog eens ruim 600 pagina's aan mediation vaardigheden en juridische aspecten. Niet bepaald de meest enerverende stof ook al vind ik het niet oninteressant. Er komt immers veel psychologie bij kijken en ook veel juridische items en beiden kunnen mijn interesse doorgaans wel wegdragen. Geen probleem zou je zeggen??! Nou ja... toch wel een beetje... eigenlijk..

Ik stel het elke keer uit. Ik moet leren.. ik moet lezen.. vandaag ga ik er echt een duw aan geven, denk ik dan. Nu moet het toch onderhand wel. Ik heb 300 bladzijden er met pijn en moeite op zitten. De eerste hoofdstukken waren worstelen met taaie theorie. De laatste hoofdstukken gingen wat soepeler want die gingen over gesprekstechnieken en hoe je interventies doet als mediator. Maar toch .. ik heb er zo geen zin in.. om dit door te ploegen terwijl ik normaliter graag leer. Waar zit het 'm in??

Ik denk de grote hoeveelheid leesvoer. Er zit geen huiswerk bij, geen opdrachten. Het is niet verdeeld in overzichtelijke brokjes die je kan bestuderen en waarbij je jezelf kan aftoetsen middels vragen. Het is een grote berg vol informatie en ondanks dat ik mijn training al een tijdje geleden met goed gevolg heb afgerond en de informatie me heus wel bekend voor komt, is het enorme aantal pagina's een bijna onneembare vesting. Zelf plantjes water geven, de vijver uitmesten of de vaatwasser leegruimen is nu aantrekkelijker dan lezen..

Elke keer zit ik na een aantal bladzijden te knikkebollen voor mijn laptop. Ik heb het namelijk allemaal als e-book gekocht. Achteraf geen slimme zet, blijkt nu. In de tuin lezen lukt niet want het is er te licht daar en mijn scherm spiegelt teveel, ik kan de boeken niet makkelijk meenemen om er in te bladeren ook niet op mijn tablet. En het leidt enorm af.. Facebook, Gmail en alle andere impulsen die via Social Media en mijn internet binnen komen lijken in een keer vele malen leuker, interessanter dan mijn verplichte lees kost. Het werkt niet voor mij.. .leren en lezen via mijn laptop. Teveel afleiding, teveel prikkels, zelfs als ik internet uit zet. Ik ben gewoon afgeleid achter een computer wat ik met een boek niet heb. Het associeert teveel met andere dingen.

Bijzonder om dit zo te ervaren.. voortaan maar weer een papieren boek dus.. waarmee ik me op kan sluiten in een kamer, in de tuin of ergens in een park in ieder geval zonder afleiding van internet. Dat scheelt al een stuk..

Geen opmerkingen: