zaterdag 7 juni 2014

Paniekaanval of angstaanval



Angst, hevige angst, denken dat je doodgaat.. je hebt het benauwd, je voelt je hart als een razende tekeer gaan in je borstkas en je keel. Je voelt je trillerig en misschien wel ijskoud of het koude zweet breekt je uit. Je hapt naar adem en je denkt dat je laatste uur geslagen heeft. Je weet zeker dat het niet meer goed komt en dat je dadelijk flauw gaat vallen. Je bloeddruk zal wel sky high zijn. Je hapt naar adem wat steeds moeilijker lijkt te gaan en je hebt pijn in je lijf. Alles doet zeer ..ook je borst.

Dit lijkt op een hartinfarct maar het is het niet. Het is een angst cq paniekaanval. Deze kan even plotseling opkomen als een hartaanval maar er is een groot verschil. Een hartaanval begint met een enorme pijn en druk op de borst en je hebt de andere symptomen vaak niet zo in de gaten. Een paniekaanval begint met het ervaren van je hartslag die heel erg snel omhoog gaat en waarbij angst overheerst. Je denkt dat juist heel veel en ervaart heel veel verschillende symptomen tegelijk waarbij er veel angst zit. Toch is het moeilijk om het onderscheid te maken en als je echt twijfelt dan gewoon een dokter bellen.

Een paniekaanval kan je letterlijk overvallen. Als uit het niets kan het ineens beginnen en je hebt geen idee waar het in een keer vandaan komt. Het kan ook zijn dat het ontstaat na angstwekkende gedachten over je lichamelijk niet goed voelen. Als je denkt dat je iets ernstigs onder de leden hebt en dat je misschien wel dodelijk ziek bent dan kan een pijntje of een vlekje al een paniekaanval uitlokken. Dit laatste noemen ze hypochondrie, de angst voor een dodelijke ziekte. Een stressvolle situatie kan dit ook veroorzaken zoals bijvoorbeeld ergens opgesloten zitten of vast staan in het verkeer. Kortom paniekaanvallen zijn ontzettend naar om mee te maken maar gelukkig onschuldig. Je gaat er niet dood aan al voel je je heel erg naar en bang.

Paniekaanvallen komen zelden alleen. Ze volgen elkaar op, zeker als er sprake van stress is of een situatie waarin je lange tijd in overlevingsstand hebt geleefd of de grip op je leven een beetje bent kwijtgeraakt. De angst om ergens alleen te zijn kan ook een paniekaanval triggeren. Ze zijn heel vervelend en niet zelden voelt iemand zich steeds meer beperkt in zijn manier van leven. Men durft op den duur nergens meer (alleen) naar toe, bang om een aanval te krijgen. Je gaat anticiperen op de angstaanval en dat maakt je alweer gespannen waardoor de kans ook groter wordt dat je er daadwerkelijk een krijgt. Angst voor de angst noemen ze dat en de vicieuze cirkel is rond.

Paniekaanvallen gaan zelden vanzelf over. Ze vragen je om naar jezelf te gaan kijken, naar je situatie en wat er gebeurd is. Ze komen ergens vandaan. Er is iets blijven liggen wat onverwerkt is of je leeft met veel te veel stressfactoren in je leven. Het wordt tijd om daar naar te gaan kijken en je geest te onderzoeken, je leven anders in te richten. Psychosociale counseling is een prima methodiek om paniekaanvallen te verminderen en uiteindelijk te stoppen. De counselingsmethode helpt de blik naar binnen te richten, de oorzaak (of oorzaken) op te sporen, ze te verwerken en een ander denk en levenspatroon aan te leren zodat paniekaanvallen niet meer voor zullen komen. Counseling helpt je er mee om te gaan en ze uiteindelijk te laten verdwijnen.

Kijk voor meer informatie op Minerva Counseling

Geen opmerkingen: