dinsdag 10 juni 2014

Hyperventilatie en angst



Een paar dagen geleden een blogje over de paniekaanval of angstaanval. Als je ze hebt wil je er natuurlijk zo snel mogelijk vanaf. Er werkelijk vanaf zijn vergt een stuk zelfonderzoek en begeleiding naar oorzaken, naar gevoelens, denkpatronen en de wisselwerking daarvan op je lichaam en geest. Je kan er geen instant oplossing voor hanteren. Daar is psychische begeleiding en hulp bij nodig.

Wel is er een soort EHBO mogelijk als je een paniekaanval ervaart. Het zal de paniekaanvallen zelf niet stoppen maar het kan je wel helpen om de symptomen wat te verminderen zoals paracetamol je niet van je rotte kies afhelpt maar wel je kiespijn vermindert. Je moet daarna nog steeds naar de tandarts om de oorzaak weg te laten halen. Dat geldt ook voor paniekaanvallen.

Paniekaanvallen gaan vaak gepaard met hyperventilatie klachten. De benauwdheid en pijn op de borst alsmede tintelende gevoelens worden veroorzaakt door een verkeerde ademhaling doordat je zo angstig bent. De angst maakt dat je oppervlakkig en vaak sneller gaat ademen of juist heel diep gaat ademen. Hierdoor krijg je teveel zuurstof in je bloed en te weinig kooldioxide. Dit maakt dat je het benauwd krijgt. Je wordt hierdoor duizelig.

Het is van belang dat je je ademhaling gaat reguleren naar een rustiger tempo waarbij je meer kooldioxide in je bloed krijgt. Je kan dit doen door te gaan bewegen zoals wandelen, hierdoor verbruik je meer zuurstof en produceer je meer kooldioxide. Voorlezen, bidden of zingen helpt je om langzamer en dieper te gaan ademen en reguleert hiermee je ademhaling naar een beter adempatroon.

Een troostende arm om je heen triggert de afgifte van oxytocine (het knuffelhormoon) en een kleine massage van iemand kan maken dat je kalmeert omdat je autonome zenuwstelsel hierdoor ingeschakeld wordt wat je ontspant. Hierdoor neemt je hartslag wat af en voel je je ook rustiger worden. Er over praten maakt ook dat je je ademhaling kan reguleren en je kan door het te uiten de spanningen in jezelf verminderen.

Blijf jezelf voorhouden dat het een paniekaanval is, dat het overgaat.. dat het niet ernstig is.. je zult het overleven. En zoek hulp zoals psychosociale counseling want als je er niets aan doet, komen ze terug ook al lijkt het na een paniekaanval alsof het weg is.

Geen opmerkingen: