woensdag 25 juni 2014

Feestboek

Steeds vaker komen er onderzoeksresultaten naar boven over Social Media en hoe deze mensen beïnvloeden. Helaas is die beïnvloeding niet altijd zo positief te noemen. Zo zouden er steeds meer mensen depressief worden door Social Media. Dat lijkt zichzelf wat tegen te spreken als je het woordje "social" er in ziet staan. Je zou denken dat het sociale aspect ons gelukkiger zou maken.

Buiten het pesten via het Social Media is er ook nog zoiets als depressief kunnen worden van Social Media. Met name Facebook wordt regelmatig als grote boosdoener aangewezen. Facebook, het vriendenboek variantje van Mark Zuckerberg. Voor als je de hele wereld wilt laten zien hoeveel vrienden je hebt, wat voor leuke dingen je allemaal doet en gedaan hebt, hoe goed het met jou gaat en wat voor spannende en geweldig gave coole en interessante plaatsen, feestjes en reisjes je allemaal hebt gemaakt.

Niks mis mee toch? Eh nee.. zo op het oog niet. Het verhaal er achter ligt echter genuanceerder. Facebook is een soort van virtueel dorpsplein waar mensen samen komen in een louter virtuele werkelijkheid. Een soort wannabee werkelijkheid waarin we zelden iets negatiefs te melden hebben over onszelf, ons gevoel of over onze prestaties. Een wereld waarin vrienden.. geen echte vrienden zijn zoals het in zijn oorspronkelijke betekenis bedoeld was maar meer vage kennissen, collega's, vrienden van een ander of iemand die je misschien zelfs nog nooit in levende lijve ontmoet of gesproken hebt.

Facebook is een facade. Een Feestboek.. noemen sommige het. Een pagina waarin je jezelf van je mooiste, beste kant laat zien. Een kant die je graag laat zien aan anderen van hoe succesvol jij bent. Een soort ideaalbeeld waarbij misleiding niet zelden plaats vindt.

Onderstaand filmpje laat het mooi zien. Hoe Facebook maakt dat je eigenlijk je steeds rotter kan gaan voelen en je je psychisch verplicht voelt mee te doen aan de hype van de façade die het is. We willen zo graag mee doen en succesvol zijn dat het wel gerechtvaardigd lijkt om in een soort van massa psychologische zeepbel te geloven en hierin actief in te participeren. Hoeveel macht heeft Social Media over jou? Wat doet het met jou? In hoeverre voel je je er beter of slechter door?

In de psychologie is er een manier om te meten hoe gelukkig iemand is met zichzelf en die zegt: het geluksgevoel ligt in de grootte van de afstand tussen je ideaalbeeld en hoe je je werkelijke zelf ervaart.. Dat is een nadenker hé...

2 opmerkingen:

Hedy van Hemert zei

Prachtig, Jolande! Fb als verlengstuk van de illusie van de maakbaarheid. Dank!

Jolande Rommens-Musquetier zei

Graag gedaan Hedy. Leuk om je hier ook te lezen :)