woensdag 18 juni 2014

10 Lekker slapen tips

Een groep mensen van de Psychologie facebook groep heeft meegewerkt aan deze (in)slaap tips. Hen werd gevraagd om de beste (in) slaap tips te geven. Hier zijn ze nu voor jou met dank aan de leden van voornoemde groep!

1. Schrijf voor je naar bed gaat nog even de dingen op als je makkelijk piekert of tobt. Dit helpt je om er een streep onder te zetten of om ze vast te houden zodat je er op een later tijdstip alsnog eens over na kan denken als je wel wakker moet zijn. Het opschrijven geeft rust.

2. Druppeltjes lavendelolie of valeriaan in de slaapkamer helpen om je zenuwstelsel te kalmeren . Hoe meer ontspannen jij bent, hoe makkelijker je in slaap valt.

3. Voordat je gaat slapen iets doen wat jou normaliter ontspant zoals een boekje lezen, wat muziek luisteren (met je ogen dicht), een korte wandeling maken of wat voor ontspannends je dan ook kan doen.

4. Ga voor het slapen gaan niet in een fel verlichte kamer zitten. Niet voor verlichte beeldschermen of fel verlicht televisiescherm. Het licht maakt dat je hersenen alert blijft en er te weinig van het slaap hormoon melatonine wordt aangemaakt waardoor je niet slaperig wordt.

5. Neem een lekker warme douche of warm bad voor je naar bed gaat. Het warme water ontspant je spieren en met een lekker ontspannend geurtje (lavendel) komt je lichaam en geest in ruststand. Je kan dan lekker warm je bedje in.

6. Als je je bed te koud vindt of je hebt makkelijk last van koude voeten, dan kan je een warm kruikje of warm kersenpitkussen in je bed leggen (aan het voeteneind). Op die manier kan je je bed extra snel opwarmen.

7. Neem geen drankjes met cafeïne voor het slapen gaan. Cola en koffie houden je wakker evenals energydrinks. Een glaasje wijn kan wat ontspannend maken maar alcohol maakt dan misschien dat je sneller inslaapt, het maakt de slaap soms ook korter en niet diep genoeg. Uiteindelijk rust je er dan niet van uit.

8. Als de slaap toch niet wilt komen of je bent nog erg wakker of wakker geworden dan is het belangrijk dat je dit gewoon accepteert.  Je er over druk maken en opwinden maakt dat je lichaam adrenaline aan maakt en dat is een hormoon dat je nog alerter maakt en stress veroorzaakt. Slapen lukt dan helemaal niet meer.

9. Je kan in bed ook een ontspanningsoefening doen die de bodyscan heet. Je gaat dan bewust wat rustiger ademen en een voor een je spiergroepen aan spannen en ontspannen. Te beginnen met je voeten naar boven tot het kruintje van je hoofd. Inademen.. vasthouden…uitademen.. loslaten.. Mediteren of yoga oefeningen doen van te voren kunnen ook helpen.

10. Tenslotte nog een erotisch pikant tipje.. seks en seksuele ontlading helpt ook goed om te slapen. Na een fijne vrijpartij is meestal iedereen heel ontspannen…

Geen opmerkingen: