donderdag 22 mei 2014

Levenslang met dwang

Indrukwekkend de serie Levenslang met dwang. Ik zit het op internet terug te kijken en ben nu bij aflevering 4. Best confronterend denk ik voor mensen die dit ook hebben of herkennen. Ik vind het zelf nog wel heftig en ik heb niets met dwang verder.

Wat me opvalt is dat er veel gedaan wordt aan het "afleren" van de dwanghandelingen en dwanggedachten maar dat er weinig tot niets bekend wordt of gesproken wordt over de oorzaak van de dwang. Als psychosociaal counselor heb ik geleerd dat onder dwang, gripverlies ligt. Ervaringen waarbij de cliënt controle en gripverlies heeft ervaren. Het dwanggedrag is compensatie gedrag op gripverlies elders in het leven.

Het lijkt me dat als je niets doet aan die ervaringen en enkel het dwangen afleert, je binnen de kortste keren weer iets anders er voor in de plaats gaat krijgen zolang de oorzaak van de problematiek niet wordt aangepakt? Dat is hetzelfde als diëten zonder de oorzaak van het dik zijn aan te pakken. Je kan dan wel tijdelijk gaan diëten maar als je niet kijkt wat het dik zijn heeft veroorzaakt en daar blijvend in iets veranderd (gedragsveranderingen, meer bewegen, ander eetpatroon, angsten etc.) dan komen de kilo's er doorgaans ook zo weer aan.

Blijft het bij symptoombestrijding of volgen er nog diepgaande gesprekken waarin oorzaken van het dwanggedrag boven water komen? Pakken ze alleen met angst technieken de dwang aan om minder angst te ervaren bij het niet-dwangen of gaan ze ook echt het controleverlies aanpakken wat ervaren is.. waardoor de dwang is ontstaan?

Neem nu Michiel, de man met de dwanggedachten die bang is om alles wat hij heeft opgebouwd, kwijt te raken. Daarom is hij bang voor messen en ziet hij enge beelden voor zich dat hij misschien zelf iets zal doen wat er voor zou zorgen dat hij alles kwijt raakt waar hij van houdt of belangrijk vindt. Dan denk ik gelijk: goh wat maakt nu dat je er zo bang voor bent dat je alles kwijt zal raken, wanneer in je leven is dit eerder gebeurd dat je het gevoel had alles kwijt te raken? Wat was daarvan de oorzaak? Waar heb je zelf erg spijt van, wat je ooit gedaan hebt dat je nu zo bang bent om iets te doen waar je later spijt van krijgt? Welke ernstige verlieservaring heb je meegemaakt? Dat soort vragen zou ik dan stellen.. om te kijken waar die dwang door ontstaan is en om deze via een korte herbeleving te laten uiten, opnieuw te laten verwerken en de link te leggen met het huidige dwanggedrag zodat cliënt daar inzicht in krijgt.

Doe je dat niet dat komt er volgens mij wel weer iets anders voor in de plaats wat het ervaren controleverlies gaat compenseren.. dan is het inderdaad Levenslang.

Kijk hier de uitzendingen terug.

Geen opmerkingen: