woensdag 30 april 2014

Wat is Stress?



Wat is Stress. Veel mensen weten vaak van zichzelf niet dat ze gestresst zijn. Ze voelen een gevoel van onbehagen, zijn moe of erg prikkelbaar maar hebben niet in de gaten dat stress een oorzaak is. Ze denken dat ze te weinig geslapen hebben, dat het komt omdat ze misschien ongezond eten of dat ze grieperig zijn. Niet zelden is de oorzaak stress.

Als counselor krijg ik mensen bij me die dan al een tijdje het gevoel hebben dat ze oververmoeid zijn, hun relaties lopen niet meer zo lekker en ze krijgen lichamelijke klachten zoals pijnlijke spieren, benauwdheidsklachten of hartkloppingen maar de dokter kan niets lichamelijks als oorzaak vinden. In het begin zijn mensen ongelovig als ik ze voorstel dat ze misschien last hebben van stress.

Als instrument gebruik ik een stressmeter waarbij ik samen met iemand kijk naar de verschillende levensgebieden, denken, voelen en behoeften. Al gauw worden de pijnlijke plekken bloot gelegd en begint iemand in te zien dat er toch wel behoorlijk wat stress ervaren wordt op een aantal onderdelen. De blinde vlekken worden zichtbaar.. het begint te door te schemeren dat er misschien toch wel wat spanningen zijn.

Als ik vervolgens in iemands taalgebruik het aantal "moetens" tel, dan wordt het plaatje steeds duidelijker. Wat moet jij allemaal? En hoeveel daarvan wil je ook echt graag?

Geen opmerkingen: