zondag 9 maart 2014

Dat kan jij niet..

Je kent het wel, het werkt het beste bij kleine kinderen bij pubers en ook grote mensen zijn er vaak nog gevoelig voor. Als je zegt: "dat kan jij niet" of je zegt: "ik denk niet dat het voor jou geschikt is", heel vaak klinkt dat voor de ander als een uitdaging. Alsof je iemand bijna provoceert om zichzelf te bewijzen. "Hoezo, kan ik dat niet? Moet jij eens opletten of dat ik dat kan.. ik zal jou eens een poepie laten ruiken".

Soms werkt het negatief benaderen positief en voelt iemand zich uitgedaagd om te laten zien wat hij of zij allemaal wel kan. En ergens is dat een gezonde reactie. Echter zou je bij deze persoon gezegd hebben: "je kan alles wat je maar wilt" dan kan je regelmatig een verzuchtende opmerking verwachten in de trant van: "ja maar ik weet niet wat.. ik kan niet kiezen.. ik heb geen moed om ook maar ergens aan te beginnen, wat moet ik dan doen?" Alles.. klinkt zoveel. Het is zo'n vaag begrip, het maakt een richting kiezen niet makkelijk.

Dan is het beter om het omgekeerd aan te pakken en ze uit te dagen met iets specifieks. Laat maar eens zien wat je kan.. want ik denk dat het jou niet gaat lukken..en benoem dan iets wat iets concreet is, een stapje in de goede richting of een mooie uitdaging om aan te beginnen.



Geen opmerkingen: