vrijdag 23 augustus 2013

Houding en Mindset in een Conflict


Als je in een conflict zit met iemand, dan is er een factor die het verschil kan maken tussen het beschadigen van de relatie of het verdiepen van de relatie. Deze factor is jouw houding.

Een mooie spreuk die vertelt over de manier waarop je met elkaar om gaat. Ik hoor mensen vaak zeggen: "ik ben zoals ik ben en als een ander het niet aan staat, dan hebben ze pech gehad"  of  "ik verander voor niets of niemand". Dit noem ik een statische houding. Er zit iets passief in en het neigt naar tegenwerken, oppositie voeren en het kan beschadigend werken in relaties. Immers als je zo strak vast blijft houden aan jezelf en je eigenbelang dan geef je de ander weinig ruimte en ben je weinig flexibel of leerbereid.

Daarbij kan je niet niet-veranderen. Mensen leven in groepen. Ze zijn sociaal ingesteld, of je nou wilt of niet. Je kan het niet alleen. Je kan niet onafhankelijk van iemand anders functioneren tenzij je in een hutje op de hei gaat zitten en gras eet. (In dat laatste geval ben je waarschijnlijk een schaap.. ).

We hebben continu met anderen te maken. In onze woonomgeving, de buurt, de school of het werk, de winkel, de vereniging, de familie etc. Een statische houding werkt beschadigend. Met name als er een ergens een conflict dreigt of ontstaat. De vraag is dan: Waardoor doe ik wat ik doe? Wat of wie ben ik aan het beschermen? Waar ben ik bang voor? Waar komt dit vandaan? Wanneer is het ontstaan?

Ik zeg niet dat een statische houding op zijn tijd nooit goed is. Mensen dienen hun grenzen aan te geven en te bewaken anders verliezen ze zichzelf. Anders lever je jezelf voortdurend in of laat je over je heen lopen. Echter als je door schiet door te stellen dat je niet wilt veranderen en daarmee geen rekening wilt houden met de ander, dan ben je zelf beschadigend bezig. Schadelijk voor jouzelf omdat je niet meer openstaat voor veranderingen en omdat je hiermee je relaties onnodig onder druk zet, vaak in conflict leeft met je omgeving en dit levert stress op.

Een flexibele houding is een houding die open is. Een te flexibele houding is een houding van "ik waai met alle winden mee". Dan krijg je een kameleon houding. Iemand die mee kleurt met anderen in zijn mening of in zijn standpunt. Het resultaat hiervan is dat men zichzelf volkomen verliest. Er is geen eigenheid meer te vinden. Wat de persoon nou zelf eigenlijk wilt of nodig heeft, wordt niet duidelijk en daarmee kan er ook niet aan voldaan worden. Je krijgt een grenzenloos zijn met het verlies van identiteit en eigenheid.

In een conflict is een zekere mate van flexibiliteit en openheid zeker gewenst anders blijft het conflict statisch en dan verandert er niets. Flexibiliteit houdt in dat je zoekt naar verbinding met die ander, dat je streeft naar een win/win situatie voor beide partijen zodat de relatie niet beschadigd en bij voorkeur verdiept zodat men van elkaar ziet dat men het beste met elkaar voor heeft. Als er twee winnaars zijn in een conflict dan is er een echte oplossing die zuinig is op de relatie en die blijk geeft van een waardevolle (en in sommige gevallen ook liefdevolle) relatie.

Hiervoor heb je twee partijen nodig die open staan voor elkaar, die elkaars wensen en behoeften kennen. Die de eigen wensen en behoeften evengoed kennen. En uiteindelijk de wil hebben dat er voor beide partijen een bevredigende oplossing komt.

Geen opmerkingen: